دهقانی: طرح «دانای ایران» بستری جدید برای اثرگذاری نخبگان

رئیس بنیاد ملی نخبگان ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح «دانای ایران» که امروز در سیزدهمین همایش نخبگان رونمایی شد، زمینه حمایت از دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم و ایجاد بستری جدیدی برای اثرگذاری هر چه بیشتر نخبگان در سطوح مختلف فراهم شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، «سیزدهمین همایش ملی نخبگان» دیروز دوشنبه ۲۴ مهرماه با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، سیدسلمان سیدافقهی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و جمعی از نخبگان و استعدادهای‌ برتر با شعار «نخبگان، پیشران پیشرفت» و با هدف آشناسازی نخبگان با دستاوردها و فرصت آفرینی برای هم‌افزایی هرچه بیشتر نخبگان و استعدادهای برتر با یکدیگر در مرکز همایش‌های نورالرضا (ع) تهران برگزار شد.

دهقانی در ابتدای این مراسم طی سخنانی تاکید کرد: یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که رییس جمهور همواره از بنده پیگیری می کنند، امور مربوط به نخبگان است، چرا که نخبگان، پیشران موتور پیشرفت کشور هستند.

وی افزود: طی دو سال گذشته سعی کردیم که برنامه های تحولی متعددی را اجرا کنیم که برنامه «با استادت ببین!» یکی از این  آن‌ها بود. در قالب این برنامه، دانشجویان به منظور آشنایی با توان و پیشرفت‌های داخلی، همراه با اساتید خود از شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع و دستاوردهای متخصصان داخلی بازدید می‌کنند. طرح توسعه هسته های مسئله محور احمدی روشن نیز از برنامه‌های دیگری است که در آن، حل مسائل احصا شده در دستور کار اساتید و دانشجویان قرار می‌گیرد.

دهقانی با بیان اینکه در بنیاد ملی نخبگان تلاش بسیاری شده که در راستای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، زمینه و بستر افزایش اثرگذاری نخبگان در کشور فراهم شود، گفت: زمینه های اثرگذاری مختلفی برای نخبگان وجود دارد که طرح جذب استعدادهای برتر و  نخبه در دستگاه های اجرایی از جمله آن‌هاست.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در عین حال با ابراز تأسف از این که بنیاد در طول سال های گذشته به یک نهاد صنفی تبدیل شده که از قشری حمایت می‌کند، گفت: نخستین اشتباه این است که نخبگان را از مردم عادی جدا کنیم. بنیاد نخبگان باید به نهادی سیاست‌گذار در عرصه نخبگان بدل شود، چرا که در کشور نهادهای حمایت‌گر صرف دیگری وجود دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری در ادامه افزود: بهترین روش برای شناسایی نخبگان، شناسایی ایشان توسط خود مردم است، چراکه شناسایی نخبگان به صورت خوداظهاری کامل نیست. این که صرفا به مولفه‌ای مثل کنکور نیز توجه کنیم، مناسب نیست، ما بر اساس آمار حداقل ۷۰۰ هزار نخبه در ایران داریم که تنها ۶۰ هزار نفر از آن ها شناسایی شده اند.

دهقانی در پایان گفت: امیدوارم امروز با رونمایی از طرح «دانای ایران» عرصه جدیدی فراهم شود تا زمینه اثرگذاری نخبگان در سطوح مختلف افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا