تا 30 آبان ثبت‌نام در «ققنوس» برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری بر روی استعدادهای توسعه کسب‌وکار فناورانه

نخستین «برنامه سرمایه‌گذاری بر روی استعدادهای توسعه کسب‌وکار فناورانه» یا همان «ققنوس» با هدف کمک به تیم‌سازی استعدادها، انتخاب محصول فناورانه و بررسی قابلیت تبدیل کردن فناوری به یک کسب‌وکار مقیاس‌پذیر، به همت مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با همکاری مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اجرا می‌شود.

 

بیشتر فعالان حوزه کارآفرینی و توسعه کسب‎وکار‌های فناورانه اذعان می‌کنند که در مراحل اولیه شکل‌گیری و فعالیت یک استارت‌آپ، تیم و ایده از مهم‌ترین عوامل موفقیت استارت‎آپ هستند؛ ولی اغلب سرمایه‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها و حتی بخش‌های دولتی، به‌خصوص در داخل کشور، برنامه‌ای برای تیم‌سازی و کمک به یافتن ایده، برای افراد دارای پتانسیل و مستعد، ندارند.  بیشتر مجموعه‌های فعال در اکوسیستم نوآوری کشور، به دلیل کاهش ریسک‌ها و کاهش نرخ شکست، تمایل به سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکارهای نوپایی را دارند که مراحل اولیه رشد را سپری کرده و به تناسب محصول با بازار رسیده‌اند.

طی سال‌های اخیر در برخی کشورهای دنیا، برای توسعه کسب‌وکار‌های فعال در حوزه فناوری‌های عمیق، مراکز توسعه کسب‌وکار و شتاب‌دهنده‌هایی با رویکرد سرمایه‌گذاری بر روی استعدادها شکل گرفته‌اند که به شناسایی، جذب و سرمایه‌گذاری بر روی این افراد از ابتدا، در مرحله تیم‌سازی و خلق ایده می‌پردازند.

برنامه ققنوس نیز با همین رویکرد طراحی شده است؛ رویکرد این برنامه، سرمایه‌گذاری بر روی استعدادهایی است که قابلیت راه‌اندازی کسب‌کارهای نوپا دارند. در این برنامه بر روی افراد متخصص، مستعد و پرتلاش که به دنبال اثرگذاری و تغییر در جهان اطراف خود هستند، سرمایه‌گذاری می‌شود، زمانی‌که نه تیم هستند و نه ایده اعتبارسنجی شده‌ای دارند. از این‌رو هدف این برنامه، فراهم کردن امکان راه‌اندازی شرکت برای افرادی است که پتانسیل تأثیرگذاری بالایی دارند؛ لذا برای هر فردی که موفق به اخذ پذیرش در برنامه شود، این امکان فراهم می‌شود تا بر روی یافتن یک هم‌بنیانگذار و اعتبارسنجی یک ایده تمرکز کند. شرکت‌کنندگان پس از تیم‌سازی، برای برقراری ارتباط بهتر با مشتریان آماده می‌شوند و پس از شناخت نیاز اصلی مشتریان، تلاش می‌کنند که ارزش پیشنهادی خود را برای بخشی از مشتریان که نیاز بیشتری به محصولشان دارند، باز طراحی کنند و به نحوی به محصول متناسب با نیاز بازار دست پیدا کنند.

از این‌رو مخاطبین این برنامه عبارتند از:

  • فارغ‌التحصیلان یا دانشجویان سال آخر دکتری و دارای تخصص و دانش عمیق در یک حوزه فناوری
  • افراد دارای تجربه راه‌اندازی استارت‌آپ یا جذب سرمایه
  • افراد با تجربه کار صنعتی و دارای ایده‌ای برای تحول در آن صنعت

این برنامه در قالب یک دوره و توسط مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با همکاری مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری و بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود. در انتهای دوره، شرکت‌کنندگان براساس شاخص‌های تیم و امکان‌پذیر بودن توسعه محصول و بازار، بررسی می‌شوند و در صورت رسیدن به یک مدل کسب‌وکار اعتبارسنجی شده و تأیید در ارزیابی، از حمایت‌های آتی برای توسعه نمونه اولیه کاربردی تا سقف 10 میلیارد ریال، بهره‌مند می‌شوند.

حوزه‌های فناوری با اولویت بالا در اولین برنامه ققنوس عبارتند از:

  • میکروالکترونیک
  • هوش مصنوعی
  • سنسور
  • کوانتوم
  • حوزه‌های نوظهور در زیست و نانو فناوری

 

علاقه‌مندان فرصت دارند تا 30 آبان ماه برای حضور در اولین دوره برنامه ققنوس ثبت‌نام کنند؛ جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی زیر مراجعه کنید:

https://icanano.ir/ghoghnoos/

ghoghnoos posterCHAP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا