توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و کوبا بر محور فناوری‌های راهبردی

رئیس جمهور کوبا از خانه فناوری و نوآوری ایران بازدید کرد و از علاقمندی این کشور به بهره‌مندی از توانمندی‌های فناورانه ایران در حوزه فناوری‌‌های راهبردی همچون نانو، زیست‌فناوری و پزشکی گفت.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا عصر روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه جاری، با همراهی روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  از خانه نوآوری و فناوری ایران بازدید کرد.

دهقانی با اشاره به این که مقامات کوبا از جمله رییس‌جمهور آن کشور، علاقمند به توسعه علم و فناوری و استفاده از ظرفیت‌های نوآورانه ایران هستند، اظهار داشت: در همین راستا نشست‌های چندجانبه بسیار خوبی بین مسئولان دولتی و بخش خصوصی، مدیران کسب و کارها و سرمایه‌گذاران دو کشور برگزار شده است و در حال حاضر در مرحله انعقاد قراردادها و اجرای پروژه‌های مشترک فناورانه در فاز عملیاتی هستیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با بیان این‌که کوبایی‌ها به این باور رسیده‌اند که ایران در زمینه‌ فناوری‌های پیشرفته‌ای چون نانو و زیست‌فناوری پیشتاز است، ادامه داد: کوبا با شناخت این توانمندی از ایران، موضوعات مورد علاقه خود را برای استفاده از دستاوردها، تجارب و توانمندی‌های ایران ابراز کرده است و این تعامل، در قالب پروژه‌های مشترک، عرضه محصولات و خدمات دانش‌بنیان و انتقال فناوری محقق می‌شود.

وی با اشاره به حوزه‌های گوناگون همکاری ایران و کوبا عنوان کرد: در حوزه‌های مختلفی از جمله واکسن‌های انسانی، دام، طیور و آبزیان، مزارع و گلخانه‌های هوشمند و تجهیزات پزشکی، دارو و مواد اولیه دارویی زمینه‌های همکاری‌ فراهم شده است.

دهقانی، با اشاره به امضای سند همکاری علمی، فناوری و صنعتی بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و  وزارت علم، فناوری و محیط زیست جمهوری کوبا عنوان کرد: این توافق‌نامه همکاری، به پیشبرد و شتاب‌دهی محورهای تعریف شده همکاری کمک خواهد کرد و ارتقا و توسعه همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور را به همراه خواهد داشت.

رییس بنیاد ملی نخبگان به محورهای این سند همکاری اشاره کرد و افزود: توسعه پروژه‌های همکاری مشترک در زمینه‌های علوم و فناوری نانو، فناوری زیستی، تغییرات آب و هوا، تبادل یا تعیین دانشمندان و محققین برای انجام پروژه‌های مشترک یا به اشتراک‌گذاری تجارب، انتقال یا تبادل فناوری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری، حضور در رویدادهای علمی و فناورانه دو کشور و ایجاد کمیته‌ای مشترک برای پیشبرد موضوعات مورد علاقه دو کشور از جمله موضوعات مطرح شده در قالب گفت‌وگوها و سند همکاری امضا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا