موفقیت محققان در انتقال داده با دو برابر سرعت ترافیک اینترنت جهانی در یک ثانیه

شش ماه پس از اینکه محققان موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن (NICT) رکورد جدیدی را در انتقال داده یعنی 1.02 پتابیت در ثانیه ثبت کردند، تیمی از محققان دانشگاه فنی دانمارک و دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد این رکورد را شکستند؛ رسیدن به سرعت 1.84 Pbit/s با تراشه جدیدی که تنها از یک لیزر استفاده می کند.

این معادل جابه‌جایی «دو برابر کل ترافیک اینترنت جهانی» است، همه در یک ثانیه.

اگرچه امروزه بسیاری از نقاط جهان، به اینترنت پرسرعت در خانه متصل هستند (انقدر پرسرعت که امکان پخش ویدئو با وضوح بالاتر از 4K را هم دارد) اما به طور کلی در مورد سرعت اینترنت، هنوز فضای زیادی برای بهبود وجود دارد. 

در مناطقی که اینترنت کاملا پرسرعت دارند هم، اینترنت هنوز نمی تواند هر آنچه را که ما نیاز داریم در یک چشم به هم زدن ارائه دهد، اما نوری در انتهای تونل وجود دارد: به طور خاص، نور یک لیزر مادون قرمز که روی دسته ای از کابل های فیبر نوری می تابد.

نحوه کار این روش جدید

در مقاله ای که اخیراً در مجله Nature Photonics منتشر شده است، تیم تحقیقاتی یک تراشه نوری جدید را توسعه دادند که به عنوان چیزی به نام “شانه فرکانسی” عمل می کند.

نور از یک منبع لیزر مادون قرمز وارد تراشه می‌شود، جایی که به طیف رنگین کمانی متشکل از صدها رنگ مختلف تقسیم می‌شود که هر یک می‌توانند به داده‌هایی رمزگذاری شوند که سه ویژگی خاص را از خود در هر فرکانس نشان می‌دهند: دامنه، فاز و قطبش آن فرکانس.

سپس آن صدها فرکانس تقسیم شده ویژه باهم ترکیب شده و به یک پرتو یکتا تبدیل می‌شنود که از کابل فیبر نوری منتقل شده و سپس در انتهای دیگر رمزگشایی می‌شوند.

منبع خبر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا