دکتر دهقانی در نشست اصحاب رسانه: رشد صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان، نوید تحول‌آفرینی در زیست‌بوم نوآوری کشور

صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته به دو میلیارد دلار که رقمی سه برابر سال قبل خود بود رسید. هر بیننده عاقل و آگاهی که از بیرون به این تکاپو و تحول نگاه می کند، نوید تحول آفرینی را از این زیست بوم دریافت می کند.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور در نشست خبری سالیانه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های اصحاب رسانه‌های مختلف در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیلات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان پاسخ داد. چکیده‌ای از این نشست خبری را در اینجا می‌خوانید. (مطالعه متن کامل خبر)

 

رشد صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و تاثیر آن 

وی با اشاره به نقش اثربخش شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: فروش سال گذشته شرکت های دانش بنیان چیزی فراتر از 530 هزار میلیارد تومان بود. از طرفی صادرات شرکت های دانش بنیان در سال گذشته به دو میلیارد دلار که رقمی سه برابر سال قبل خود بود رسید. هر بیننده عاقل و آگاهی که از بیرون به این تکاپو و تحول نگاه می کند، نوید تحول آفرینی را از این زیست بوم دریافت می کند. در کشورمان با توجه به شرایط موجود و تحریم های غیر انسانی که حتی بر حوزه داروهای ضروری مردم نیز حاکم است، این توانمندی به شکل پررنگ‌تری جلوه می‌کند و امروز در تامین مهم‌ترین اقلام حوزه سلامت، بی نیاز از دیگر کشورها و به یاری شرکت‌های دانش‌بنیان، قادر به تأمین و تولید مهم‌ترین نیازهایمان هستیم به طور مثال، تأمین انسولین که زمانی یک بحران جدی در کشور بود، اکنون به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شده است.

الان کشور در تامین انسولین بی نیاز است. این افتخار ماحصل عزم، اراده و تلاش شرکت های دانش بنیانی است که در عرصه سلامت کشور از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. امسال صنعت هوایی کشور با وجود تحریم کامل، یک رکورد را در جابجایی مسافر به ثبت رساند که نشان از تلاش‌های ارزشمند شرکت‌های دانش‎ بنیان است.

نخبگان و فناوران غیر مقیم «سفیران گفتمان علم و فناوری ایران» در دنیا

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به رویکرد جدی مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های جامعه نخبگان ایرانی خارج از کشور، افزود: سال گذشته و در قالب برنامه‌های همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور و طرح‌های علمی، پژوهشی و فناورانه بنیاد ملی نخبگان، تعداد مراجعه از 200 دانشگاه برتر دنیا برای فعالیت در مراکز علمی، تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان کشور بیش از دو برابر نسبت به سال پیشین خود بوده است.

وی با تاکید بر این‌که در موضوع مهاجرت می‌بایست به نخبه غیر مقیم به عنوان سرمایه علمی نگریسته و ظرفیت‌های لازم برای بهره‌مندی از توانمندی او فراهم شود، ادامه داد: مهاجرفرستی، امری طبیعی برای همه کشورها است و به عنوان مثال، چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای مهاجرفرست دنیا، نگاه متفاوتی به این افراد دارد و افراد نخبه غیر ساکن در چین را سرمایه‌های خود می‌داند و عمده رشد علمی، فناورانه و اقتصاد کشوری همچون چین، مرهون همین افرادی است که به دیگر کشورها مهاجرت کرده اند.

دهقانی با بیان این‌که اکثر کشورها نخبگان غیر مقیم را به عنوان سفیران کشورشان در دنیا می‌دانند، می‌بایست رویکرد به نخبگان ایرانی متحول شود، افزود: باید نگرش‌های غیر دقیق و ناصحیح به این افراد را اصلاح کرده و نخبگانمان را به چشم سرمایه های ارزشمند کشور بشناسیم. به طوری‌که ضمن رصد دقیق رفت و آمد این افراد، شناخت دقیقی از انگیزه‌های مهاجرت، نیازها و زمینه‌های اثرگذاری آنان در کشور به دقت شناخته و برای این افراد که همگی علاقمند به وطنشان هستند، زمینه تاثیرگذاری فراهم شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، وجود اظهارنظرهای غیر دقیق و مبتنی بر آمارهای نادرست  را یک آسیب جدی در حوزه مهاجرت نخبگان و ارائه تصویر شفاف از این حوزه دانست و گفت: یکی از مبانی کار علمی و فناورانه وجود اعداد و ارقام شفاف، صحیح و مبنی بر منابع و استناد به بررسی های متقن است و باید یک سری آمارهای دقیق کمی در این حوزه وجود داشته باشد.

همکاری‌های فناورانه با سایر کشورها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت و توانمندی که در شرکت های دانش بنیان وجود دارد، به این نتیجه رسیدیم که در بخش های کوچک تر و ارزش فناورانه و اقتصادی بالاتر، مانند الکترونیک، موتور، ناوبری و … فعالیت کنیم و نقش آفرینی در صنعت هوایی را با سایر کشورها، به شیوه مشارکت در تولید یک پلتفرم را ذیل کنسرسیوم متشکل از چند شرکت ادامه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا