گزارش ویژه برنامه کانکت‌تاک همزمان با اینوتکس 1403

ویژه برنامه کانکت‌ تاک با عنوان «فراتر از مرزها» همزمان با سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس، با حضور سخنرانانی از میان متخصصان برنامه کانکت پلاس، علی حسینی معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی سازمان توسعه همکاری‌ها علمی و فناورانه بین‌المللی که مدیریت برنامه کانکت را عهده‌دار است و مخاطبانی از طیف متخصصان و کارآفرینان همکار در برنامه کانکت پلاس، محققان و دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور در پارک علم و فناوری پردیس برگزار گردید.

 

برنامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» که با نام کانکت پلاس «Connect+» شناخته می‌شود، از سال 1395 و به منظور انتقال دانش، تجربه، تخصص و ایده‌های فناورانه متخصصان ایرانی به داخل کشور با حمایت «سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی» (مرکز تعاملات سابق) اجرا می‌شود. یکی از زیرمجموعه‌های این برنامه، رویداد کانکت تاک است که با هدف ارائه تجارب زیسته متخصصان و فناوران برجسته برنامه کانکت پلاس در خارج و داخل کشور و بیان داستان مهاجرت، بازگشت و/یا اثرگذاری ایشان در طول مسیر طی شده برگزار می‌شود.

پس از برگزاری سه دوره موفق، ویژه برنامه کانکت تاک با موضوع فراتر از مرزها، به عنوان بخشی از رویداد مانوین، در سیزدهمین رویداد اینوتکس برگزار شد.

این رویداد با سخنرانی مهدی پروین آغاز شد؛ پروین دانش‌آموخته‌ دکتری مهندسی مکانیک صنایع (نوآوری فناوری) از دانشگاه پلی‌تکنیک میلان ایتالیا است که در حال حاضر، به عنوان رئیس آزمایشگاه نوآوری باز مکو/مپنا و نایب‌رئیس هیئت ‌مدیره و مدیرعامل مؤسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران در حال فعالیت است.

مهدی پروین در خلال صحبت‌های خود بیان کرد که از زمان تأسیس مؤسسه خود، بر روی بحث تریز (خلاقیت‌شناسی)، حل‌مسئله و نوآوری نظام‌یافته تمرکز کرده‌ است؛ وی افزود علت پیشرفت و موفقیت شرکت‌های بزرگ (بوئینگ، سامسونگ، زیمنس و…) استفاده از تکنیک تریز است.

Parvin connecttalk

حسن فرخزاد، دومین سخنران این رویداد بود؛ فرخزاد دانش‌آموخته‌ دکتری مهندسی شیمی از دانشگاه لوون بلژیک است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران و همچنین مدیر شرکت دانش‌بنیان ستارگان نوآور سپهر پارس در حال فعالیت است. وی با موضوع «جاده دانش‌بنیان» و «بزرگراه دانشگاه» به سخنرانی پرداخت و بیان کرد ایران برای رشد متخصصان تلاش کرده است و نیاز است که متخصصان ایرانی در هر جای دنیا، برای پیشرفت کشور و آسایش مردم تلاش کنند.

Farokhzad connecttalk

در ادامه علی دبیریان به‌عنوان آخرین سخنران، به سخنرانی پرداخت؛ دبیریان دانش‌آموخته‌ دکتری فوتونیک از مؤسسه فناوری فدرال سوئیس لوزان است که بنیانگذار و عضو هیئت مدیره شرکت جذب انرژی خورشیدی گهر تهران بوده و به عنوان مؤسس و مدیرعامل شرکت اپتیک نیرو در حال فعالیت است.

Dabirian connecttalk

حمیدرضا سلیقه‌راد دوره پسادکتری خود را در حوزه آنالیز تصاویر پزشکی در دانشگاه هاروارد آمریکا گذرانده است و اکنون ریاست گروه تصویربرداری و طیف‌نگاری تشدید مغناطیسی کمی را بر عهده دارد و به عنوان رئیس شاخه ایرانی انجمن بین‌المللی MRI در پزشکی در حال فعالیت است.

Salighe Rad connecttalk Inotex 1

ویرا عاملی دانش‌آموخته‌ دکتری رشته سیاست‌گذاری اجتماعی با تمرکز بر حوزه سلامت از دانشگاه آکسفورد است و سابقه فعالیت در پروژه مشترک بین دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی هاروارد و دانشگاه بوستون را در رزومه خود دارد و در زمینه استارتاپ‌های حوزه سلامت بر پایه تکنولوژی، هوش‌مصنوعی و علم داده فعال است.

Ameli connecttalk

زهرا معماریان دانش‌آموخته کارشناسی ارشد پژوهش توسعه شهری از دانشگاه آمستردام و مدیر پروژه کارآفرینی اجتماعی در تعاونی بازیافت هند است. زهرا معماریان، کارآفرینی اجتماعی را یکی از عوامل تأثیرگذاری افراد می‌داند و بر این باور است که نگاه کارآفرینی نباید به صنعت، آزمایشگاه و دانشگاه محدود شود و در پایین‌ترین مسائل شهری نیز باید بر روی کارآفرینی و تشکیل استارتاپ تمرکز شود.

Memarian connecttalk

پس از اتمام سخنرانی‌ها، پنل تخصصی «ایران، سرزمین چالش‌ها و فرصت‌ها» با مدیریت حمیدرضا سلیقه‌راد و حضور زهرا معماریان، ویرا عاملی، علی دبیریان و مهدی پروین برگزار شد. در پایان رویداد نیز حضار سؤالات خود را از سخنرانان مطرح کردند و فرصت تعامل و شبکه‌سازی در رویداد برای حضار فراهم گردید.

زهرا معماریان دانش‌آموخته کارشناسی ارشد پژوهش توسعه شهری از دانشگاه آمستردام و مدیر پروژه کارآفرینی اجتماعی در تعاونی بازیافت هند است. این پنل با مطرح کردن این سؤال که جوانان چگونه یک فعالیت اثرگذار داشته باشند، توسط حمیدرضا سلیقه‌راد شروع شد و زهرا معماریان، کارآفرینی اجتماعی را یکی از عوامل تأثیرگذاری افراد دانست و تأکید کرد که نگاه کارآفرینی نباید به صنعت، آزمایشگاه و دانشگاه محدود شود و در پایین‌ترین مسائل شهری نیز باید بر روی کارآفرینی و تشکیل استارتاپ تمرکز شود. علی دبیریان نیز شرایط جامعه نظیر بازار، چالش‌های مردم و… را تأثیرگذارترین عامل بر روی شرایط کارآفرینی عنوان کرد و پیشنهاد کرد جوانان برای کارآفرینی به دنبال پیدا کردن ایده‌ای باشند که سریع‌تر به نتیجه برسد. وی تأکید کرد که نگاه کارآفرین باید به سمت ساخت محصولی باشد که زودتر به بازار ارائه گردد. مهدی پروین نیز مرحله اول کارآفرینی را اطمینان از ورود محصول به بازار عنوان کرد و پس از آن تولید تکنولوژی محصول را مورد اهمیت دانست و افزود جوانان اگر ایده‌ای دارند باید ببینند چقدر برای مردم مورد اهمیت هست و صرفاً خود ایده بدون بازار ارزش بالایی ندارد. ویرا عاملی نیز برای پایداری یک استارتاپ بر شناخت کامل و صحیح یک مسئله و تطبیق راه‌حل با مسئله تأکید کرد و افزود همکاری بین دانشگاه و صنعت عاملی مؤثر برای دوام استارتاپ‌هاست.

در پایان رویداد نیز حضار سؤالات خود را از سخنرانان مطرح کردند و فرصت تعامل و شبکه‌سازی در رویداد برای حضار فراهم گردید.

001 2

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا