نشست هم‌اندیشی با مسئولان و متخصصان “برنامه connect ” دانشگاه تربیت مدرس

نشست گفتگو و هم‌اندیشی با مدیران، مسئولان و متخصصان فعال در برنامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» که با نام “connect” هم شناخته می‌شود، در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در راستای تعامل و گفتگو با متخصصان فعال در برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور” و دریافت نظرات، دغدغه‌ها و چالش‌های متخصصان در طی فرایند همکاری و همچنین همفکری و هم‌اندیشی با مسئولان پایگاه‌ها در خصوص رفع موانع و مشکلات، نشست‌هایی را در پایگاه‌های میزبان برنامه‌ریزی کرده و برگزار می‌کند.

چهارمین نشست گفتگو و هم‌اندیشی در سال ۱۴۰۱، به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

این نشست با حضور جناب آقای مهندس قلعه نوی؛ رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، جناب آقای مهندس حسینی؛ معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات و کارشناسان مرکز تعاملات در طرح‌های تسهیلاتی مختلف برگزار شد.

بخش اول نشست با حضور مسئولین مرکز تعاملات و متخصصان فعال در بخش‌های مختلف دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. در این بخش، چند نفر از متخصصان فعال در دانشگاه و پارک علم و فناوری، به صورت حضوری و چند نفر دیگر از متخصصان به صورت مجازی در جلسه شرکت کردند.

این متخصصان در طرح‌های پسادکتری، فرصت مطالعاتی، تأسیس شرکت نوپا، استادیار جوان و … با بخش‌های مختلف دانشگاه تربیت مدرس همکاری داشته‌اند.

دکتر علی جعفریان، مدیر پژوهشی و امور آزمایشگاه‌های دانشگاه تربیت مدرس ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان حاضر تأکید کردند همکاری با مرکز تعاملات بین‌المللی یکی از الگوهای موفق در حمایت از پژوهش بوده است و در تلاش هستیم بتوانیم برنامه‌ریزی‌هایی در قالب تعامل دو طرفه هدفمند در جهت  ایجاد شغل‌های پایدار در دانشگاه داشته باشیم.

مهندس حسینی، معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی در طی این جلسه بیان کرد که مهاجرت متخصصان موجب کسب دانش و تجربه در دانشگاه‌های برتر دنیا یا در شرکت‌های های‌تک است ولی عدم ارتباط متخصصان خارج از کشور با داخل همواره یک چالش بوده‌ است.

ایشان اظهار داشت: «تمام تلاش ما در طی این چند سال این بوده است که بتوانیم یک پل ارتباطی باشیم و در ابتدا درهای دانشگاه را به روی متخصصان باز کنیم و حمایت مالی مختصری داشته باشیم تا متخصص در سال‌های ابتدایی حضور خود در ایران، شبکه ارتباطی خود را گسترده‌تر کند و بعد به این تصمیم برسد که آیا واقعا می‌خواهد در ایران ادامه دهد یا به هر علتی تمایل دارد برگردد.

برای ما مهم آن است سال‌هایی که متخصص در ایران حضور دارد و بودجه‌ای به او اختصاص می‌یابد و متخصص هم وقت خود را صرف فعالیت پژوهشی یا فناورانه می‌کند، از حداکثر ظرفیت او استفاده شود تا هم دانشگاه نسبت به آن فرد شناخت پیدا کند و هم آن فرد به این سیستم شناخت بهتری پیدا کند و به این جمع‌بندی برسد که می‌خواهد ادامه دهد یا برگردد.»

مهندس حسینی همچنین افزود تاکنون حدود 10 هزار نفر در 5 سال گذشته برای این پلتفرم درخواست داده‌اند و 2700 نفر از آنها یا قرارداد دائم دارند یا به صورت محقق یا در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند. علاوه بر این ایشان اشاره کردند امسال یکی از اهداف برنامه همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور،  استفاده از ظرفیت متخصصان در بخش R&D شرکت‌ها و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به عنوان مشاور یا محقق است.

در طول جلسه، متخصصان دغدغه‌های خود را در موضوعات مختلف اعم از عدم همکاری سازمان‌ها و مراکز مختلف جهت جمع‌آوری داده برای انجام پژوهش‌ها، نامناسب بودن فرایند جذب هیئت علمی در دانشگاه، عدم درک صحیح از فعالیت محققین پسا دکتری در دانشگاه‌ها، نامناسب بودن حقوق بعد از جذب در هیئت علمی، کمبود بودجه و حمایت جهت پیشبرد فعالیت‌های پژوهشی، عدم وجود امکانات کافی برای انجام پروژه‌ها و … مطرح کردند. متخصصان با بیان امیدبخش بودن برنامه همکاری خواستار بررسی و بازنگری این موضوعات در برنامه همکاری و آیین‌نامه‌ها شدند.

یکی از متخصصان که دوره دکتری خود را در آلمان گذرانده بود با اشاره به بروکراسی پیچیده موجود در کشور و دانشگاه اشاره کرد که برای انجام هماهنگی‌ها و پیشبرد فعالیت‌ها در دانشگاه و کشور مشکلات متعددی وجود دارد و علاوه بر کمبود امکانات، امکانات موجود نیز به صورت کامل در اختیار محققان قرار داده نمی‌شود. همچنین ایشان اشاره کرد برخی از اساتید میزبان سطح انتظارات بیش از حدی از متخصصان دارند که موجب کندی کار و دلسردی این افراد می‌شود.

یکی دیگر از متخصصان بازگشته از ایتالیا با اشاره به عدم شناخت صحیح از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متخصصان، دسترسی به امکانات و داده‌ها را یکی از مشکلات اصلی انجام فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه دانستند. ایشان همچنین اشاره کرد عدم وجود ارتباطات در داخل و نبود شناخت کافی با فضای ایران، باعث می‌شود وقت بسیار زیادی صرف امور مختلف شود که انرژی زیادی را از متخصص می‌گیرد.

جناب آقای مهندس قلعه نوی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با تشکر از حضور و انتقال نظرات توسط متخصصان بیان کردند که در راستای حل مشکلات متخصصان سعی بر به‌روز کردن هر ساله آیین‌نامه‌ها شده است.

همچنین ایشان از متخصصان درخواست کردند برای پیشبرد پروژه‌های خود، درخواست‌هایشان را به مرکز تعاملات ارسال کنند و با مرکز در تعامل باشند. همچنین ایشان به ستادهای تخصصی مرکز اشاره کردند که متخصصین می‌توانند از حمایت‌های این ستادها هم در برخی موارد استفاده کنند.

علاوه بر این مهندس قلعه نوی در رابطه با ارتباطات بین‌المللی متخصصان تأکید بر زنده نگه‌داشتن این ارتباطات کردند تا بتوان در حوزه توسعه صادرات شرکت‌ها از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

بخش دوم نشست با حضور همکاران مرکز تعاملات و مسئولین دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. در این بخش جناب آقای دکتر فرهاد دانشجو، رییس دانشگاه تربیت مدرس، جناب آقای دکتر امیر عبداله زاده، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، جناب آقای دکتر حسین نادری منش، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه و سایر مسئولان و کارشناسان مرتبط با برنامه همکاری در دانشگاه تربیت مدرس حضور داشتند.

در خلال این بخش، چالش‌های متخصصان فعال در پایگاه مطرح شد و در راستای حل و بهبود فرایند همکاری در دانشگاه بحث و بررسی صورت گرفت. همچنین در خصوص تداوم و گسترش روابط بین‌المللی علمی و فناورانه دانشگاه مباحثی مطرح شد.

برنامه نشست‌های گفتگو و هم‌اندیشی در سایر پایگاه‌های میزبان نیز در حال هماهنگی و برنامه‌ریزی است.

تصاویر نشست:

اسلاید 1 | IMG 1118 scaled
اسلاید 2 | IMG 1176 scaled
اسلاید 3 | IMG 1170 scaled
اسلاید 4 | IMG 1171 scaled
اسلاید 5 | IMG 1119 scaled
اسلاید 6 | IMG 1121 scaled
اسلاید 7 | IMG 1128 scaled
اسلاید 8 | IMG 1137 scaled
اسلاید 9 | IMG 1133 scaled

     

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

    دکمه بازگشت به بالا