602 نخبه ایرانی خارج از کشور به هیات علمی دانشگاه‌های برتر پیوستند

طی 5 سال گذشته تاکنون 8 هزار و 965 نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور برای مشارکت در سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ثبت نام کرده‌اند.

از سال 95 تاکنون 8 هزار و 965 نفر از نخبگان ایرانی خارج از کشور در طرح سامانه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور ثبت نام کرده‌اند. این طرح‌ها در کارگروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌ و 602 تقاضا در قالب جذب هیات علمی مورد تایید قرار گرفت.

بر اساس آمارهای موجود ، سال 95، 211 درخواست برای جذب هیات علمی ارائه و 90 طرح برگزیده شد. سال 96 آمار تعداد متقاضیان مشارکت در این طرح 567 مورد بود که 70 طرح نهایی و انتخاب شد. همچنین سال 97 با شکل‌گیری یک روند صعودی، یک هزار و 270 نفر متقاضی استفاده از این طرح بودند و 144 نفر برگزیده شدند.

این روند صعودی سال 98 به یک هزار و 237 مورد رسید و 111 طرح منتخب شد. سال 99 این آمار به یک هزار و 190 مورد رسید و 152 طرح به تایید رسید و در نهایت از سال 1400 تاکنون 490 متقاضی درخواست استفاده از این طرح را ارائه کردند و 35 نفر انتخاب شدند.

دانش‌آموختگان، متخصصان، کارآفرینان و اساتید ایرانی خارج از کشور که در حال حاضر ساکن ایران نیستند یا از تاریخ بازگشت آنها بیش از دو سال نگذشته باشد و حداقل به مدت یک سال خارج از کشور فعالیت کرده باشند مشمول این طرح هستند.

«استفاده از ظرفیت علمی و حرفه‌ای متخصصان ایرانی خارج از کشور در مراکز علمی، فناوری و صنعتی کشور»، «ارتقای سطح علمی و حرفه‌ای پایگاه های میزبان»، «فراهم کردن شرایط مناسب برای توسعه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته در کشور»، «فراهم کردن شرایط انتقال مهارت‌ها، روش‌ها و قابلیت‌های خدماتی نوین توسط متخصصان ایرانی خارج از کشور به داخل» و «کمک به تاسیس شرکت‌های فناور در حوزه‌های فناوری پیشرفته» از جمله اهدافی است که برای این طرح مدنظر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا