اخبار اقتصادی ویتنام و کامبوج؛ هفته اول دی ماه 1400

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام و کامبوج در هفته اول دی ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

شرکتهای ویتنامی دارای مجوز صادرات برنج، در صورت عدم صادرات، لغو مجوز می‌شوند

وزارت صنعت و تجارت ویتنام اعلام نموده است تا پایان نوامبر سال جاری5.7  میلیون تن برنج به ارزش 3 میلیارد دلار به خارج از این کشور صادر نموده است. هدفگذاری این کشور برای صادرات برنج در سال جاری6.5دهم میلیون تن می‌باشد. پیش‌بینی این وزارت از بهترین شرایط صادرات برنج برای سال جاری 6.3 دهم میلیون تن صادرات برنج می‌باشد که این بدان معناست که این کشور به هدفگذاری صادراتی خود دست نخواهد یافت.

در ویتنام 205 شرکت دارای مجوز صادرات برنج ثبت و تایید شده‌اند که تعداد 39 مورد از این شرکتها از سال 2019 به این سو، هیچگونه فعالیت صادرات نداشته‌اند. به نظر می‌رسد اقدام لغو مجوز صادرات برنج شرکتهای ویتنامی از سوی وزارت صنعت و تجارت این کشور از جمله اقدامات تنبیهی به منظور فعال نمودن این شرکتها برای رسیدن به اهداف صادراتی کشور می‌باشد.

 کاهش نرخ اشتغال در ویتنام بدلیل کرونا

بانک توسعه آسیایی در گزارشی اعلام کرد که شیوع پاندمی‌کرونا بر بازار کار ویتنام تاثیر منفی گذاشته و نرخ بیکاری در این کشور در 3 ماهه دوم سال جاری با 0.3% افزایش در مقایسه با سه ماهه نخست سال، به 2.4% افزایش یافته است.

تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی استرالیا و ویتنام

دولت های استرالیا و ویتنام استراتژی مربوط به ایجاد فرصت های مهم برای همکاری تجاری و سرمایه گذاری دو جانبه را منتشر کردند. این استراتژی در نوع خود منحصر بفرد بوده و نشان دهنده علاقه متقابل دو دولت است. سفیر استرالیا در دیدار با معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویتنام در هانوی اظهار داشت که ما به انتشار عمومی این استراتژی در مشارکت با ویتنام مفتخر هستیم. این نشان دهنده اعتماد ما به آینده اقتصادی یکدیگر است. ما از طریق این استراتژی اقتصادهایمان را احیاء خواهیم کرد.

پیش بینی رشد 6.8 درصدی برای ویتنام در سال 2022

مدیر عامل HSBC Vietnam رشد 6.8 درصدی را برای تولید ناخالص داخلی ویتنام در سال 2022 پیش بینی کرد. وی بر این باور است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی قدرتمند نیروی محرکه این رشد خواهد بود. ویتنام بالغ بر 26.46 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در 11 ماه نخست سال جاری جذب کرده است اما تنها 15.5 میلیارد دلار از آن محقق شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 4.1 درصدی دارد.

رشد 36.8 درصدی حجم مبادلات تجاری دو جانبه ویتنام و برزیل

بر اساس آمارهای موجود، حجم مبادلات تجاری دو جانبه میان ویتنام و برزیل در 11 ماه نخست سال جاری بالغ بر 5.74 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 36.8 درصدی دارد. میزان صادرات ویتنام به برزیل در مدت مذکور بالغ بر 2.04 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 24.7 درصدی دارد.

رشد 20 درصدی صادرات چوب و محصولات چوبی ویتنام

بنا بر اعلام وزارت کشاورزی و عمران روستایی ویتنام، صادرات چوب و محصولات چوبی کشور در 11 ماه نخست سال جاری بالغ بر 13.2 میلیارد دلار بوده است که 20% بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

مبادلات تجاری 660 میلیارد دلاری ویتنام در سال 2021

وزارت صنعت و تجارت ویتنام اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری ویتنام در سال جاری می‌تواند بالغ بر 660 میلیارد دلار باشد که در مقایسه با سال 2020 رشد 21 درصدی دارد. انتظار می رود که صادرات و واردات ویتنام در سال 2021 به ترتیب بالغ بر 331.1 میلیارد دلار و 329 میلیارد دلار باشد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 17.2 درصدی و 25.2 درصدی دارد. بدین ترتیب ویتنام در سال جاری مازاد تجاری 2.1 میلیارد دلاری را تجربه خواهد کرد. در یازده ماه نخست سال جاری آمریکا با 84.8 میلیارد دلار بزرگترین بازار صادرات ویتنام و چین با 98.5 میلیارد دلار بزرگترین بازار واردات ویتنام بوده است.

اهمیت لجستیک برای تقویت صادرات پوشاک و منسوجات

توسعه تولید پایدار و سبزتر و بهبود فعالیت های لجستیک برای تضمین زنجیره عرضه دو عامل اصلی در کمک به صنعت تولید پوشاک و منسوجات در دستیابی به صادرات 100 میلیارد دلاری تا سال 2030 است. صنعت پوشاک و منسوجات بالغ بر 12 الی 16 درصد از کل صادرات کشور را شامل می‌شوند. آمریکا بزرگترین بازار صادرات پوشاک و منسوجات ویتنام است و 41% از کل صادرات پوشاک و منسوجات ویتنام به آمریکا صورت می‌گیرد. کشورهای امضاء کننده CPTPP، چین و اتحادیه اروپا به ترتیب با 13%، 11% و 9.5% در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 بررسی راههای تقویت تجارت میان ویتنام و نیوزیلند

کارشناسان حاضر در سمینار هو شی مین اظهار داشتند که ویتنام نیازمند استفاده از زنجیره‌های ارزش در جنوب شرق آسیا و نیوزیلند است تا بتواند صادرات خود به نیوزیلند را در راستای تحقق مبادلات تجاری دو جانبه 2 میلیارد دلاری افزایش دهد. مشارکت جامع و مشارکت استراتژیک ویتنام و نیوزیلند در سالهای 2009 و 2020 و موافقتنامه تجارت آزاد آ.سه.آن – استرالیا – نیوزیلند در سال 2010 به امضاء رسیده است. نیوزیلند سی و یکمین شریک تجاری بزرگ ویتنام و ویتنام چهاردهمین شریک تجاری بزرگ نیوزیلند است. حجم مبادلات تجاری دوجانبه دو کشور در سال 2020 بالغ بر 1.31 میلیارد دلار بوده است. نیوزیلند با 5.1 میلیون نفر جمعیت دارای میانکگین تولید ناخالص داخلی 39900 دلاری است و از این لحاظ حائز رتبه 23 جهان است.

 تقویت مناسبات اقتصادی، علوم و فناوری میان ویتنام و کامبوج

نوزدهمین نشست کمیته مشترک همکاری اقتصادی، علوم و فناوری ویتنام و کامبوج به ریاست وزرای امور خارجه دو کشور بصورت ویدئو کنفرانس در مورخه 19 دسامبر برگزار شد. در این نشست در خصوص همکاری وزارتخانه‌ها و بخش های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله سیاسی – دیپلماسی، دفاعی – امنیتی، کنترل مرزی، اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، حمل و نقل، آموزش و پرورش، گردشگری، ورزشی، بهداشت و عدالت گفتگو شد. دو طرف در خصوص تداوم تبادل منظم هیات های عالی رتبه، تقویت کارآمدی سازوکارهای همکاری، هماهنگی نزدیک در برگزاری فعالیت های مختلف در چارچوب سال دوستی ویتنام – کامبوج در سال 2022، اجرای موافقتنامه‌های امنیتی و دفاعی، تسریع در کشف و بازگرداندن بقایای سربازان ویتنامی در کامبوج، تقویت ارتباطات و مشارکت اقتصادی، حمل و نقلی، گردشگری، کشاورزی، مخابرات، فناوری اطلاعات، کار، منابع طبیعی و محیط زیست توافق کردند. قابل ذکر است که رئیس جمهور ویتنام در مورخه 21 و 22 دسامبر  برای دیداری دو جانبه به کامبوج سفر خواهد کرد.

مبادلات تجاری 29 میلیارد دلاری کامبوج در 9 ماه نخست 2021

بنا بر اعلام وزارت اقتصاد و دارایی کامبوج، حجم مبادلات تجاری این کشور ( به استثنای طلا) در 9 ماه نخست سال جاری بالغ بر 29 میلیارد دلار بوده است که از این رقم، بالغ بر 12.69 میلیارد دلار سهم صادرات و 16.5 میلیارد دلار سهم واردات کشور می‌باشد. مبادلات تجاری، صادرات و واردات کامبوج در 9 ماه نخست سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 25%، 23% و 26.5% افزایش داشته است. منسوجات، دوچرخه، مبلمان، کائوچو، پنل های خورشیدی، محصولات کشاورزی و الکترونیک عمده کالاهای صادراتی و سوخت و مصالح ساختمانی عمده واردات کامبوج را تشکیل می دهند.

رشد 8.805 درصدی حجم مبادلات تجاری کامبوج و کره جنوبی

بنا بر آمارهای ارائه شده، حجم مبادلات تجاری دو جانبه کامبوج و کره جنوبی در 11 ماه نخست سال جاری بالغ بر 869.735 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 8.805 درصدی دارد. میزان صادرات ویتنام به کره جنوبی و بالعکس در مدت مذکور به ترتیب بالغ بر 309.074 میلیون دلار و 560.661 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 5.872% و 10.492% افزایش دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا