تورم در ایالات متحده آمریکا: کدام دسته محصولات بیشترین ضربه را خورده اند؟

در این مقاله که در ویژوال کپیتالیست منتشر شده ما این موارد را میبینیم:

  • نرخ تورم سالانه در ایالات متحده سریعترین افزایش را در بیش از 30 سال گذشته داشته است.
  • انواع سوخت‌ها و انرژی‌ها، صنعت حمل و نقل و محصولات گوشتی از دسته‌هایی هستند که دچار افزایش های شدیدی شده‌اند.

برای مشاهده اینفوگرافیک طراحی شده نرخ تورم آمریکا با کیفیت بالا کلیک کنید.

در ماه‌های اخیر افزایش قیمت‌ها توجه مردم را به خود جلب کرده است. یکی از شاخص‌هایی که نشان می‌دهد مردم هم نسبت به افزایش قیمت‌ها حساس شده‌اند، این است که علاقه مردم به جستجو برای عبارت “تورم” بیشتر از هر زمانی در دهه گذشته است.

inflation search interest

داده‌های اخیر اداره آمار کار، افزایش کلی هزینه‌ها را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که بخش‌های خاصی در سال جاری افزایش سریع قیمت‌ها را تجربه می‌کنند.

تورم در کدام قسمت‌ها شدیدترین ضربه را زده است؟

از سال 1996، دولت سیاست پولی خود را حول حفظ تورم 2 درصدی سالانه، متمرکز کرده است. در چند دهه گذشته، نرخ تورم ایالات متحده حدودا در یکی یا دو درصدی از آن هدف قرار داشته است.

در حال حاضر، در اکثر دسته بندی های اگر به قیمت‌ها توجه کنید متوجه می‌شوید که نرخ تورم از آن نرخ تورم همیشگی فراتر رفته است. در اینجا نحوه تغییر هزینه های مصرف کننده در 12 ماه گذشته، برای دسته های مختلف محصولات آمده است:

CPI cat

از میان این دسته ها، “صنعت انرژی و سوخت” و “صنعت حمل و نقل” به وضوح بیشترین ضربه را خورده اند.

کند و کاو بیشتر در داده ها، داستان های ظریف تری را نیز نشان می دهد. در زیر، برای پنج حوزه از هزینه‌های مصرف‌کننده که آسیب شدیدتری دیده‌اند این موارد را بررسی و تحلیل می‌کنیم: میزان افزایش قیمت‌ها در سال گذشته و چرایی افزایش سریع قیمت‌ها.

1. بنزین (+50%)

خیلی ساده است! افزایش تقاضا و محدودیت عرضه جهانی منجر به افزایش قیمت ها می شود. حتی با افزایش قیمت‌ها، تولید نفت ایالات متحده پس از وقوع پاندمی کرونا به کندی در حال بازگشت به حالت عادی است، زیرا شرکت‌های نفتی آمریکایی نگران عرضه بیش از حد بنزین به بازار هستند؛ این باعث می‌شود بسیار محتاط تر عمل نمایند.

در همین حال، بایدن -رئیس جمهور آمریکا- حل کردن مساله تورم را به عنوان “اولویت اصلی” معرفی کرده است، اما ابزارهای محدودی برای مهار افزایش قیمت ها در اختیار دولت در اختیار دارد. در حال حاضر، بایدن از کمیسیون تجارت دولت خواسته است تا بررسی کند که شرکت های انرژی در افزایش قیمت بنزین چه نقشی ایفا می کنند.

2. گاز طبیعی (+28%)

قیمت گاز طبیعی هم به دلایلی مشابه با قیمت بنزین، افزایش یافته است. تامین به کندی انجام می شود. همچنین تولید نفت و گاز طبیعی در خلیج مکزیک تحت تأثیر طوفان آیدا در ماه سپتامبر قرار گرفت و به تعویق افتاد. در مقایسه با زمستان گذشته، خانوارها شاهد افزایش 54 درصدی قبوض گرمایشی خود بودند. تخمین زده می شود که 60 درصد از خانوارهای ایالات متحده خانه های خود را با سوخت های فسیلی گرم می کنند، بنابراین افزایش قیمت ها بر هزینه های مصرف کننده در طول فصل تعطیلات که اعضای خانواده ها همگی در خانه هستند، تقریباً به طور قطعی تاثیر خواهد گذاشت.

3. وسایل نقلیه دست دوم (+26%)

بحران جهانی نیمه هادی ها در تعدادی از صنایع چالش ایجاد کرده است، اما صنعت خودرو به صورت چشمگیری تحت تاثیر قرار گرفته است. وسایل نقلیه مدرن ممکن است حاوی بیش از هزار تراشه باشند، پس تعداد زیادی از تراشه‌های عرضه شده برای وسایل نقلیه مدرن استفاده می‌شوند و در کنار آن عرضه محدود تراشه‌ها، تولید حدوداً یک میلیون وسیله نقلیه را در ایالات متحده با مشکل مواجه کرده است. این کمبود تراشه‌ها بر بازار خودروهای دست دوم هم تأثیر منفی گذاشته و موجب شده تا نرخ تورم در یک سال 26 درصد افزایش پیدا کند. نرخ تورم در بازار خودروهای اجاره‌ای نیز در مدت مشابه حدود 40 درصد رشد داشته است.

4. محصولات گوشتی (+15%)

تولیدکنندگان محصولات گوشتی با موانع و مشکلاتی مواجه هستند که نتیجه آن افزایش قیمت‌ها برای مصرف کنندگان است. افزایش هزینه‌های حمل و نقل و انواع سوخت‌ها در افزایش قیمت‌ محصولات گوشتی نقش دارند. از مشکلات دیگر می‌توان به محدودیت نیروی کار در دسترس که با اقدامات محدود کننده مربوط به بیماری COVID-19 تشدید شده است، اشاره کرد.

5. صنعت مبلمان و منسوجات (+12%)

این صنعت هم تحت تأثیر چند عامل دچار افزایش نرخ تورم وقیمت‌ شده است. افزایش قیمت چوب و سایر مواد اولیه خام که در در اوایل سال اتفاق افتاد، تأثیرات آشکاری بر قیمت محصولات در این صنعت داشته است. جدا از مواداولیه، حمل و نقل این کالاهای دست و پا گیر هم به دلیل مشکلات جهانی زنجیره تامین، مانند بارگیری از بنادر، یکی از چالش‌های دیگر برای این صنعت بوده است.

چگونه افزایش نرخ تورم می تواند بر هزینه های مصرف کننده تأثیر بگذارد؟

افزایش قیمت ها به طور اجتناب ناپذیری بر اقتصاد تأثیر می گذارد زیرا مصرف کنندگان عادت های خرید خود را تنظیم می کنند.

بر اساس یک نظرسنجی که اخیراً انجام شده است، 88 درصد از مردم آمریکا می گویند: نگران تورم در ایالات متحده هستند. در اینجا پنج حوزه وجود دارد که بیشتر مصرف کنندگان قصد دارند هزینه های خود را در آنها کاهش دهند:

money saving action

آیا قرار است تورم در سال 2022 همچنان به افزایش خود ادامه دهد؟

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تورم ایالات متحده تا سال 2022 کاهش خواهد یافت، اگرچه در این مورد اتفاق نظر وجود ندارد.

بهبود تامین و عرضه نیمه هادی و کاهش ازدحام در بنادر سرتاسر جهان می تواند به کاهش تورم کمک کند. البته اگر مشکل جدی دیگری پیش نیاید! چون اگر چند سال گذشته و اتفاقات پیش آمده را نشانه‌ای در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که رویدادهای غیرمنتظره می‌توانند وضعیت را در هر زمانی دگرگون کنند.

فعلا در کوتاه مدت، مصرف کنندگان باید با برچسب‌های قیمت شوکه کننده سازگار شوند.


این اطلاعات از کجا آمده؟
منبع: اداره آمار کار ایالات متحده – شاخص قیمت مصرف کننده (10 نوامبر 2021)
توجه: شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) تغییر در قیمت های پرداخت شده توسط مصرف کنندگان برای کالاها و خدمات را اندازه گیری می کند.


ترجمه و تدوین توسط ن.نجفی؛ مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا