رقابت چین با “ایلان ماسک” و “جف بزوس” در گردشگری فضایی

چین سعی دارد با گشودن ایستگاه فضایی خود به روی شهروندان عادی، با افرادی مانند “ایلان ماسک” و “جف بزوس” در حوزه گردشگری فضایی رقابت کند.

به نقل از اسپیس، چین با گشودن ایستگاه فضایی خود که به زودی تکمیل می‌شود به روی شهروندان عادی، علاقه خود را به گردشگری فضایی نشان داده است. این کشور امیدوار است که با این کار به رقابت با شرکت‌های خصوصی آمریکایی بپردازد که به “جف بزوس” (Jeff Bezos)، “ایلان ماسک” (Elon Musk) و “ریچارد برانسون” (Richard Branson) تعلق دارند.

“یانگ لیوی” (Yang Liwei) که در سال ۲۰۰۳ با تبدیل شدن به نخستین فضانورد چینی حاضر در فضا تاریخ‌ساز شد، در اوایل ماه جاری به رسانه‌های چینی گفت که افرادی بدون تجربه آموزش رسمی فضانوردی، به زودی می‌توانند از ایستگاه فضایی “تیانگونگ” (Tiangong) بازدید کنند.

یانگ در پاسخ به این پرسش که آیا عموم مردم می‌توانند در تور تیانگونگ شرکت کنند، گفت: این موضوع به فناوری مربوط نیست، بلکه به تقاضا مربوط است و تا زمانی که چنین تقاضایی وجود داشته باشد، می‌توان آن را ظرف یک دهه محقق کرد.

یانگ به عنوان یکی از اعضای “کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین” (CPPCC) صحبت کرد که بخشی از نشست‌های سیاسی سالانه چین در پکن را تشکیل می‌دهد. “ژو جیانپینگ” (Zhou Jianping) که به عنوان طراح اصلی برنامه پروازهای فضایی انسانی چین شناخته می شود، این اظهارات را تایید کرد و گفت که فضاپیمای سرنشین‌دار “شنژو” (Shenzhou) این کشور را می‌توان برای گردشگری فضایی استفاده کرد. در مجموع، این نظرات نشان می‌دهند که چین به دنبال ایجاد بازاری برای گردشگری فضایی است.

در هر حال، چین ابتدا باید ایستگاه فضایی دارای سه ماژول و T شکل را تکمیل کند و آن را به طور کامل عملیاتی کند. چین قصد دارد در سال جاری، شش ماموریت را برای تکمیل تیانگونگ انجام دهد. این برنامه‌ها شامل پرتاب دو ماژول جدید، دو ماموریت تامین محموله و دو ماموریت دارای سرنشین موسوم به “شنژو ۱۴” (Shenzhou 14) و “شنژو ۱۵” (Shenzhou 15) خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود که این دو ماموریت، نخستین برنامه رساندن خدمه را انجام دهند.

فضاپیمای شنژو، تنها گزینه برای هدایت گردشگران به فضا نخواهد بود. پیشتر گزارش شده که چین در حال کار کردن روی یک موشک قابل استفاده مجدد برای پروازهای فضایی انسان است که می تواند یک فضاپیمای سرنشین‌دار جدید، بزرگتر و قابل استفاده مجدد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کند. این روش جدید بدان معناست که افراد بیشتری می‌توانند به طور همزمان به فضا پرواز کنند.

“هوانگ کیو” (Huang Kewu)، مسئول پروازهای فضایی انسان در “شرکت علوم فضایی و فناوری چین” (CASC) گفت: در حالی که فضاپیمای شنژو می‌تواند تنها سه فضانورد را جابه‌جا کند، نسل جدید وسایل نقلیه فضایی سرنشین‌دار قادر به حمل شش تا هفت فضانورد خواهند بود.

گزینه‌های تجاری نیز در حال توسعه هستند. شرکت “CAS Space” که بخش تجاری “آکادمی علوم چین” (CAS) است، قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، امکان سفرهای فضایی را برای گردشگران فراهم کند و ظاهرا از شرکت آمریکایی “بلو اوریجین” (Blue Origin) الهام گرفته است. در همین حال، شرکت هواپیماهای فضایی “اسپیس ترنسپورتیشن” (Space Transportation) نیز در حال توسعه یک موشک برای گردشگری فضایی و سفر کردن از نقطه‌ای به نقطه دیگر است که تحقق نخستین پرواز زیر مداری را در سال ۲۰۲۵ در نظر دارد. پروازهای مداری، برای حدود سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده‌اند.

“وو جی” (Wu Ji)، پژوهشگر مرکز ملی علوم فضایی در آکادمی علوم چین گفت که امیدوار است شرکت‌های چینی بتوانند در بازار بین‌المللی گردشگری فضایی رقابت کنند. وی افزود: برنامه‌های تجاری می‌توانند به کاهش هزینه‌ها و بهبود کارآیی فعالیت‌های فضایی کمک کنند.

نخستین پروازهای گردشگری فضایی چین ممکن است تا چند سال دیگر انجام نشوند اما به نظر می‌رسد که این کشور بتواند راه‌های بسیاری را برای رسیدن گردشگران به فضا ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − 8 =

دکمه بازگشت به بالا