استقرار شرکت‌های فناور خارجی در پارک بین المللی فناوری ایران با شرط انتقال فناوری

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از اضافه شدن “جشنواره خوارزمی فناوری” به دو جشنواره خوارزمی در این سازمان خبر داد.

دکتر حسن زمانیان در سومین کنفرانس کاتالیست ایران، با بیان اینکه این همایش بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا برگزار می‌شود، افزود: متاسفانه دید منفی نسبت به برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها وجود دارد، در حالی که برگزاری چنین گردهمایی‌هایی موجب تبادل اطلاعات و ارتباط گیری میان پژوهشگران و محققان خواهد شد.

وی با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، اظهار کرد: پژوهشکده‌ها، از ارکان اصلی این سازمان به شمار می روند و تاکنون ۷ پژوهشکده در حوزه های مختلف راه اندازی شده که یکی از آنها پژوهشکده شیمی است.

زمانیان، ایجاد فناوری های جدید و مدرن با استفاده از علم شیمی را از ماموریت‌های پژوهشکده شیمی این سازمان نام برد و ادامه داد: در این پژوهشکده محققان در گروه‌های کاتالیست، شیمی آلی و مواد دارویی، صنایع غذایی و فناوری‌های شیمیایی سبز مشغول به فعالیت هستند و ما قصد داریم از دل این پژوهشکده، پژوهشکده‌های دیگری را ایجاد کنیم.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران تاکید کرد: در این مسیر به دنبال راه اندازی پژوهشکده هایی هستیم که تاکنون در کشور ایجاد نشده و در این پژوهشکده‌ها دارای گروه‌های علمی می‌شوند که تاکنون در کشور شکل نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: برای پژوهشکده شیمی به این نتیجه رسیدیم که پژوهشکده شیمی دارویی را در سازمان ایجاد؛ چرا که برخی از داروهایی هستند که در کشور تولید نمی شوند و با قیمت های بالایی وارد و توزیع می شوند و این پژوهشکده در این حوزه ها فعال خواهد شد.

زمانیان، با بیان اینکه ما برای راه اندازی این پژوهشکده دست یاری به سمت انجمن شیمی و همه صاحب نظران در این حوزه دراز می کنیم، اظهار کرد: هدف ما در این اقدام آن است که به سمت رفع نیازمندی‌ها در حوزه هایی که محتاج به دیگران هستیم، حرکت کنیم.

وی به نمونه هایی از دستاوردهای محققان سازمان پژوهش ها اشاره کرد و یادآور شد: محققان این سازمان موفق به طراحی و ساحت بهترین ماهواره کشور به نام مصباح شدند.

رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران اضافه کرد:  این در حالی است که در شرکت های خودرو ساز ۱۰ تا ۲۰ هزار خودرو به دلیل نداشتن قطعه ECU به مشتریان تحویل داده نمی شود و این سوال مطرح است که وقتی محققان قادر به ساخت ماهواره هستند، امکان ساخت این قطعه را ندارند.

وی خاطر نشان کرد: در بازدیدی که از شرکت های فناور و دانش بنیان این سازمان داشتیم متوجه شدیم که شرکت هایی داریم که قادر به تامین نیاز کشور در حوزه ECU هستند.

زمانیان افزود: در این سازمان یکی از شرکت های دانش بنیان قطعه ای از هواپیما را متناسب با استانداردها ساخته و شرکت دیگر نیز وفق به تامین بخش جراحی کشور در حوزه دستگاه های لیزر جراحی شده است. اینها نشان می دهد در هر جا عمل کردیم موفق بوده ایم.

وی، با بیان اینکه در این سازمان ۱۵۰ شرکت مستقر شده است، از برگزاری تور فناورانه برای بازدید از این شرکت ها در این همایش دو روزه خبر داد.

زمانیان صنعتی شدن کشورها را شامل ۴ مرحله دانست و در این باره توضیح داد: کشوری مانند انگلستان برای صنعتی شدن مسیر ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساله را طی کرده ولی ایران در بازه زمانی ۳۰ تا ۴۰ ساله را پیموده است.

وی “آموزش”، “انتشار مقاله”، “کیفی سازی مقالات” و “توسعه فناوری” را ۴ مرحله صنعتی شدن کشورها دانست و تاکید کرد: در حال حاضر ما وارد مرحله چهارم صنعتی شدن قرار داریم و در این مرحله اقدان به تبدیل یافته های علمی به محصولات فناوری خواهد شد و در این راستا مقام معظم رهبری نیز امسال را سال تولید دانش بنیان نامگذاری کردند و دانش بنیان شدن را فرمان سال قرار دادند.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی اضافه کرد: در این راستا ما تحولاتی در جشنواره های این سازمان دادیم. در حال حاضر دو جشنواره “خوارزمی جوان” و “بین المللی خوارزمی” از سوی این سازمان برگذاری می‌شود و امسال بنا داریم اولین جشنواره “خوارزمی فناوری” را در سازمان برگزار کنیم.

زمانیان، برگزاری این جشنواره را در راستای جامعه صنعتی عنوان کرد و یادآور شد: بر این اساس این سازمان متولی برگزاری ۳ جشنواره خوارزمی خواهد بود.

وی راه اندازی پارک بین المللی جمهوری اسلامی ایران را از دیگر ماموریت های این سازمان دانست و افزود: در این پارک که به مساحت هزار هکتار راه اندازی می شود،علاوه بر فناوران ایرانی، فناوران خارجی نیز می توانند در آن مستقر شوند ضمن آنکه در آن می توانیم به جای وارد کردن فناوری، صاحبان فناوری را در این پارک مستقر کنیم مشروط بر اینکه در این استفرار انتقال فناوری نیز صورت گیرد.

رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با اشاره به بخش فن بازار این سازمان گفت: در این بخش فناورانی که محصولات فناورانه ای تولید کرده اند می توانند محصولات خود را برای تجاری سازی عرضه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا