اخبار اقتصادی ژاپن؛ هفته چهارم آذر ماه 1400

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

 

انتظار بهبود ملایم شاخص خوشبینی تجاری بانک ژاپن

تحلیلگران اقتصادی انتظار دارند که گزارش سه ماهه بانک ژاپن که به زودی منتشر خواهد شد، حاکی از بهبود اندکی در خوشبینی تجاری باشد.تحلیلگران 11 اندیشکده بخش خصوصی پیش بینی‌های خود را قبل از انتشار نظرسنجی تانکان بانک ژاپن آینده اعلام کرده اند. آنها انتظار دارند که شاخص خوشبینی تجاری برای تولید کنندگان عمده یک واحد افزایش یافته و میانه آن به مثبت 19 برسد. این بهبود تا حدی ناشی از افزایش تولید خودرو است که به واسطه برطرف شدن تاثیرات کمبود تراشه‌های الکترونیکی و رکود در زنجیره عرضه در آسیای جنوب شرقی حاصل شده است. این تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که شاخص خوشبینی تجاری در میان شرکت های غیر تولیدی عمده 4 واحد افزایش یابد و میانه آن به مثبت 6 برسد. این بهبود ناشی از رونق صنایع هتل داری و رستوران داری به واسطه لغو وضعیت اضطراری کرونا در پایان ماه سپتامبر است. اما این تحلیلگران دورنمای بلند مدت محتاطانه تری دارند. آنها می‌گویند که شیوع سویه اومیکرون کرونا ممکن است فعالیت های اقتصادی را مختل کند

 هیتاچی و آلستوم در بریتانیا قطار پرسرعت می سازند

یک شرکت سرمایه گذاری که حاصل سرمایه گذاری مشترک شرکت های هیتاچی ژاپن و آلستوم فرانسه است، موفق به دریافت سفارشی برای ساخت قطار های پرسرعت نسل آتی در بریتانیا شده است. این شرکت ها اعلام کردند که این شرکت 54 قطار هشت واگنی را در قراردادی به ارزش 1.97 میلیارد پوند یا حدود 2.6 میلیارد دلار طراحی خواهد کرد و خواهد ساخت. به گفته این شرکت ها، این قطار ها بین لندن و بیرمنگام روی یک خط جدید پرسرعت و همچنین بر روی شبکه کنونی حرکت خواهند کرد.شرکت های هیتاچی و آلستوم می‌گویند که سرعت این قطارها به 360 کیلومتر در ساعت خواهد رسید که سریعترین در اروپا خواهد بود. هر دوی این شرکت ها کارخانه‌هایی در بریتانیا دارند. آنها می‌گویند که انتظار دارند این قرارداد به ایجاد و پشتیبانی از 2500 موقعیت شغلی در سراسر این کشور کمک کند.

سفارشات ماشین آلات در ژاپن شاهد اولین افزایش خود ظرف سه ماه بود

سفارشات ماشین آلات بخش خصوصی در ژاپن در ماه اکتبر برای اولین بار ظرف سه ماه پیش از آن افزایش یافت. تقاضا در بخش ترابری به تعادل بخشیدن به یک ماه آهستگی برای تولید کنندگان کمک کرد. دفتر کابینه می‌گوید سفارشات ماشین آلات در کل حدود هفت میلیارد و 600 میلیون دلار بود که نسبت به ماه پیش از آن بر حسب ین 3.8 درصد بیشتر بود. این رقم به عنوان یک شاخص راهنما برای سرمایه گذاری از سرمایه شرکتی در نظر گرفته می‌شود و شامل سفارشات نامنظم برای کشتی‌ها و شرکتهای برق نمی‌شود. سفارشات شرکتهای غیر تولیدی به لطف تقاضا برای واگنهای قطار و تریلرهای کامیون از طرف خدمات ترابری و پست، بیش از16درصد افزایش داشت. همچنین افزایشی در تقاضا از سوی موسسات مالی برای سخت افزار رایانه وجود داشت.

درعین حال، سفارش تولید کنندگان بیش از 15 درصد کاهش داشت که یک روند معکوس نسبت به ماه گذشته را نشان می دهد که در آن تقاضا در بخش شیمیایی افزایش شدیدی داشت. دفتر کابینه دیدگاه خود نسبت به اینکه این بهبود «علائمی از توقف»نشان می دهد را حفظ می‌کند. مسئولان می‌گویند گرچه کسب و کارها طرحهای قوی سرمایه گذاری را دارند اما عدم اطمینان،‌ از جمله تأثیر سویه اومیکرون ویروس کرونا، پیش روی آنها است.

بانک مرکزی ژاپن خوشبینی تجاری شرکت ها را بدون تغییر اعلام کرد

آخرین نظرسنجی تانکان بانک مرکزی ژاپن نشان می دهد که خوشبینی تجاری در میان تولیدکنندگان بزرگ نسبت به سه ماهه قبل بدون تغییر بوده است. در گزارش سه ماهه بانک مرکزی، میزان خوشبینی تولیدکنندگان بزرگ به تجارت را مثبت18نشان داد. در این نظرسنجی نظر حدود ۱۰ هزار شرکت جمع آوری شده است.عدم تغییر حس خوشبینی تجاری به کاهش تاثیرات شیوع ویروس کرونا نسبت داده شده. این در حالی است که تولید خودرو به دلیل کمبود قطعات پایین بوده است. همچنین این نگرانی وجود داشته است که قیمت های رو به افزایش نفت خام و مواد دیگر ممکن است بر سوددهی تاثیر بگذارد.

از سوی دیگر، خوشبینی تجاری در شرکت‌های بزرگ غیر تولیدی با 7 واحد بهبود نسبت به سه ماهه قبل به مثبت 9 رسید.

کیشیدا: کمک مالی یکباره فرزندان می‌تواند نقدی باشد

کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن، گفته است که به شهرداری‌ها اجازه خواهد داد که به خانوارهای دارای فرزند، تا قبل از پایان سال جاری کمک مالی یک باره و تماما نقدی ارائه کنند.کیشیدا در کمیته بودجه مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد. دولت مرکزی قصد دارد به فرزندان تا سن ‍18 سال، مبلغ یک صد هزار ین، یا حدود 880 دلار، کمک مالی اختصاص دهد.

دولت ابتدا امیدوار بود که نصف این کمک را نقدی و نصف دیگر را به صورت کوپن در اختیار افراد بگذارد تا مبلغ ارائه شده مصرف شده و پس انداز نشود. اما بعضی از شهرداری‌ها با این طرح مخالف بودند و گفتند که زمان بر و هزینه بر خواهد بود. دولت در تلاش بوده است که روشی انعطاف پذیر برای ارائه این کمک مالی پیدا کند.

کیشیدا گفت امکان پرداخت تماما نقدی این کمک تا قبل از پایان سال را، بررسی خواهد کرد. او گفت دولت در حین اینکه مشغول کار بر روی جزییات این برنامه است این گزینه را هم در نظر خواهد گرفت. او همچنین گفت دولت هیچگونه شرطی را برای شهرداری‌ها جهت پرداخت تماما نقدی این کمک تعیین نخواهد کرد.

تأسیس بخش اقتصادی جدید در دفتر کابینه دولت ژاپن

دولت ژاپن فاش کرد که تصمیم دارد یک بخش جدید تحت عنوان “برج فرماندهی امنیت اقتصادی” را در دفتر کابینه راه اندازی نماید. به گفته برخی افراد آگاه، پرسنل این بخش از وزارتخانه­ های اقتصاد، صنعت و تجارت و دارایی انتخاب و ماموریت دارند در خصوص تأمین نیمه‌هادی­ها و ایجاد نوآوری‌های جدید در صنعت تکنولوژی فعالیت نمایند. این بخش ماموریت دارد تا بدون دخالت در جنگ اقتصادی آمریکا و چین مواد اولیه مورد نیاز کشور را تأمین نماید.

سرمایه گذاری عظیم بانک ژاپنی میتسویی سومیتومو تراست در کربن زدایی

بانک سومیتومو میتسویی تراست ژاپن تصمیم گرفته است میلیاردها دلار در فناوری سرمایه گذاری کند تا جامعه ای بدون کربن ایجاد کند. این بانک قصد دارد طی 10 سال 500 میلیارد ین معادل4.4میلیارد دلار به مشاغل و پروژه‌هایی که بر روی فناوری‌های کربن زدایی کار می‌کنند، کمک کند.

برای تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی این پول را دریافت می‌کند، بانک میتسویی تراست تیمی را خواهد داشت که تأثیرات احتمالی شرکت ها را بر جامعه تجزیه و تحلیل کند. این تیم متشکل از متخصصانی در فناوری ‌های مختلف مانند هیدروژن و سلول‌ های سوختی خواهد بود. اویاما کازویا، رئیس این بانک می‌گوید که ریسک نکردن خود ریسک بزرگی در مورد چالش‌ هایی مانند تغییرات آب و هوایی است.

او می‌ گوید بانک‌ های ژاپنی باید مدل ‌های کسب‌ و کار خود را تغییر دهند، زیرا آنها برای ارائه وام به مقاصد مطمئن و ایمن انتخاب شده اند. یکی دیگر از بانک های ژاپنی، ام یو اف جی، نیز یک دستور کار سازگار با آب و هوا را دنبال می‌کند. این شرکت با غول مخابراتی ان تی تی برای سرمایه گذاری در کسب و کارهای انرژی‌های تجدیدپذیر همکاری می‌کند.

برنامه تویوتا برای فروش3.5 میلیون دستگاه خودروی برقی در سال ۲۰۳۰

تویوتا موتور اعلام کرده است در شرایطی که روند جهانی به سمت خودروهای برقی است، می خواهد در سال 2030 سه میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی برقی به فروش برساند. تویودا آکیو، مدیر عامل تویوتا در توکیو استراتژی جدید این شرکت در زمینه خودروهای برقی را اعلام کرد.

مطابق این برنامه، تویوتا تا سال 2030، سی مدل خودروی برقی تولید خواهد کرد و در آن سال سه میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی برقی نو به فروش خواهد رساند. این خودروساز اعلام کرده است همه مدل های لوکس لکسوس که قرار است در آمریکای شمالی، اروپا و چین به فروش رسد، برقی خواهند بود.

این شرکت پیش از این گفته بود که هدفش، فروش مجموعا دو میلیون خودروی برقی و خودروهای پیل سوختی در سراسر جهان خواهد بود. این اهداف جدید نشان دهنده تغییر موضع مشخص تویوتا به سمت خودروهای برقی است. تویوتا همچنین اعلام کرد که سرمایه گذاری خود در تولید باتری را تا سال 2030 به دو تریلیون ین یا حدود 18 میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

آمریکای شمالی، اروپا و چین طی چند سال گذشته شاهد افزایش فروش خودروهای برقی بوده اند. شماری از خودروسازان بزرگ همانند مرسدس بنز و ولوو می‌گویند طی 10 سال آینده تمام خودروهای تولیدی شان برقی خواهد بود.از سوی دیگر تویوتا در حال حاضر، بسته به وضعیت هر منطقه، مدل های مختلف خودرو با تمرکز بیشتر بر خودروهای هیبریدی تولید می‌کند. تویوتا تحت این استراتژی جدید می خواهد سهم خود در بازار جهانی خودروهای برقی را افزایش دهد.

ژاپن به کشورهای در حال توسعه برای تقویت امنیت سایبری کمک می‌کند

دولت ژاپن برای کمک به بهبود قابلیت های امنیت سایبری کشورهای در حال توسعه، یک خط مشی تدوین کرده است. در دفتر نخست وزیری در مورد این خط مشی تصمیم گیری شد. این خط مشی خاطر نشان می‌کند که امنیت سایبری ضروری است، چرا که زیرساخت های حیاتی ممکن است به دلیل حملات آنلاین در معرض خطر قرار گیرند.ژاپن قصد دارد برای حمایت از امنیت سایبری، با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا همکاری کند و چنین کمک هایی را به کشورهای منطقه اقیانوس های هند و آرام نیز ارائه دهد. ژاپن همچنین به کشورها کمک می‌کند تا با آموزش سیستم های قانونی به مردم، از سرقت مالکیت معنوی و سایر جرایم سایبری جلوگیری کنند.

این خط مشی خاطر نشان می‌کند که کارشناسان برای حمایت میان مدت و بلند مدت از کشورهای در حال توسعه، آموزش خواهند دید. ماتسونو هیروکازو، دبیر اول کابینه، می ‌گوید گسترش مفهوم فضای سایبری آزاد، عادلانه و ایمن حائز اهمیت است زیرا کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال دیجیتالی شدن هستند.ماتسونو می‌گوید ژاپن همچنین باید توانایی‌های بازدارندگی و دفاعی خود را در برابر حملات سایبری بهبود بخشد. او به وزرای کابینه دستور داده است که برای افزایش امنیت با یکدیگر همکاری کنند.

اپلیکیشن جدید تسهیل مراحل ورود مسافران به ژاپن

آژانس دیجیتالی ژاپن می‌گوید یک اپلیکیشین جدید برای تلفن‌های همراه هوشمند جهت استفاده در فرودگاه‌ها عرضه خواهد کرد که مراحل قرنطینه و عبور از بخش مهاجرت و کنترل روادید را برای مسافران ورودی از خارج تسهیل و تسریع می‌کند. دارندگان تلفن‌های همراه هوشمند برای استفاده از این اپلیکیشن باید ریز اطلاعات پاسپورتی و وضعیت سلامتی خود را از قبل ثبت کنند.

پس از ثبت این اطلاعات، این اپلیکیشن یک QR کد روی تلفن کاربر نشان میدهد که می‌تواند آنرا بر روی اسکنرهای نصب شده در بخش قرنطینه، مهاجرت و گمرک فرودگاه‌ها اسکن کند. این اپلیکیشن به زبان‌های ژاپنی و انگلیسی در دسترس است و در شش فرودگاه کشور از جمله فرودگاه‌های ناریتا، هاندا و کانسای عملیاتی خواهد شد.این آژانس می‌گوید قصد دارد این اپلیکیشن را به زبان‌های دیگر نیز ارائه کند.

کمک بی سابقه ژاپن به انجمن بین المللی توسعه

ژاپن قول یک کمک حدود 3 میلیارد و 400 میلیون دلاری را به انجمن بین المللی توسعه (IDA) داده است. این بیشترین میزان کمکی است که ژاپن تا کنون و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا به IDA وعده داده است. وزیر دارایی ژاپن، سوزوکی شون ایچی، طی یک نشست آنلاین این انجمن این قول را داد. این انجمن بخشی از بانک جهانی است که به فقیرترین کشورهای جهان کمک می‌کند. این انجمن برای کشورهای کم درآمد در آفریقا و آسیا و مناطق دیگر وام های دراز مدت و بلاعوض تامین می‌کند.

معمولا حدود 50 کشور هر سه سال یکبار برای تکمیل منابع این انجمن کمک های مالی ارائه می دهند. اما این انجمن به امکان کمبود بودجه به دلیل حمایت از اقدامات ضد ویروس کرونا از قبیل برنامه واکسیناسیون و تلاش هایش برای بهبود نظام های درمانی در کشورهای درحال توسعه اشاره کرده است. بنابراین ژاپن پیشنهاد کرد که برنامه تکمیل بودجه این انجمن را یک سال جلو انداخته و امسال این کار را انجام دهند. ژاپن امیدوار است که این کمک ها به کشورهای در حال توسعه کمک کند تا برنامه‌های واکسیناسیون خود را گسترش بدهند و شغل هایی که در نتیجه شیوع کرونا از دست رفته باز گردند. این انجمن می خواهد جمعا 24 میلیارد و 900 میلیون دلار تهیه کند.

صادرات مواد غذایی و کشاورزی ژاپن از یک تریلیون ین فراتر رفت

ژاپن به هدف سالانه یک تریلیون ین یا بیش از هشت میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات مواد غذایی، کشاورزی، جنگلداری و محصولات دریایی دست یافته است. وزارت دارایی ژاپن آمار تجاری ماه نوامبر را منتشر کرد. این آمار نشان می دهند که صادرات مواد غذایی حدود 790 میلیون دلار بود. جمع کل صادرات مواد غذایی و محصولات غیر مواد غذایی کشاورزی، جنگلداری و محصولات دریایی از ماه ژانویه تا پایان اکتبر هشت میلیارد و 500 میلیون دلار بود. این رقم ترکیبی بیش از هدف سالانه دولت است.

وزارت دارایی می‌گوید فروش پررونق اینترنتی گوشت و ساکه در آمریکا و آسیا باعث بالا رفتن این ارقام در سال جاری شد. این وزارتخانه می افزاید از آنجائیکه مردم بیشتری برای غذا خوردن به رستوران‌ها رفتند صادرات برای صنعت رستوران داری در آمریکا و چین افزایش یافت. دولت قصد دارد که تا سال 2025 این رقم را دو برابر کند.

ژاپن به خاطر افزایش شدید واردات یک کسری تجاری داشت

ژاپن برای چهارمین ماه متوالی یک کسری تجاری اعلام کرده است. این کسری تجاری در حالی حاصل شده که واردات در ماه نوامبر بر حسب ین به بالاترین سطح خود از سال 1979 زمانی رسید که روش کنونی ثبت آمار آغاز شد. وزارت دارایی گفت واردات در ماه گذشته نسبت به همان ماه در سال گذشته 43.8 درصد افزایش یافت. این دهمین ماه متوالی بود که این رقم افزایش داشت. افزایش قیمت نفت خام منجر به یک افزایش شدید در ارزش کلی شد. صادرات نیز افزایش داشت اما با میزان کمتری. صادرات20.5 درصد بیشتر شد. این افزایش عمدتا به خاطر زیاد شدن صادرات ماشین آلات ساخت نیمه‌هادی به چین و فولاد به سایر نقاط آسیا بود. اما صادرات خودرو به آمریکا کاهش داشت. در کل، توازن تجاری ماه گذشته به میزان بیش از8 میلیارد و 300 میلیون دلار کسری داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا