دستور رئیس جمهور برای تشکیل کمیته مشترک ایران و سه کشور همسایه

رئیس جمهور با اشاره به موقعیت مرزی استان آذربایجان غربی، به استاندار دستور داد با هماهنگی وزارت امور خارجه در راستای آسان‌شدن مراودات و تعامل با شهرهای مجاور در کشورهای همسایه گام بردارد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی: مردم انتظار دارند که در زندگی، معیشت و کسب و کار خود یا در موارد دیگری همچون تولید، صادرات و مسائل فرهنگی و اجتماعی، شاهد آسیب نباشند.

دکتر رئیسی در سفر استانی اخیر خود به آذربایجان غربی گفت: در ۴۰ سال بعدی انقلاب اسلامی به عنوان گام دوم باید نگاهی منصفانه به آنچه تاکنون انجام شده داشته باشیم. در ۴۰ سال اول انقلاب در برخی حوزه‌ها مثل حوزه‌های امنیتی، دفاعی و نظامی، افتخارات زیادی داشتیم، اما در برخی حوزه‌ها نیز عقب‌ماندگی‌هایی داریم.
رئیس جمهور با بیان این که این عقب‌ماندگی‌ها با کار معمولی برطرف نمی‌شود و نیازمند تلاش مضاعف و کار جهادی است، اظهار داشت: همه مدیران استان و کشور بدانند که برای پیشرفت امور و جبران عقب‌ماندگی‌ها نیاز به کار جهادی مخلصانه و با انگیزه، همراه با اندیشه و تعقل داریم. این را بدانیم که هر گامی در جهت علم، فناوری، تولید، کار دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین برداریم، موجب خشم دشمن و رضای خدا و امیدواری مردم است.
دکتر رئیسی با بیان این که در این مقطع حق آزمون و خطا نداریم و کار‌ها باید متقن و عالمانه انجام شود، گفت: باید از همه تجربیات موجود در داخل و خارج کشور استفاده کنیم. به نسخه‌های دیگران، چشم‌بسته و بدون بررسی کارشناسی عمل نخواهیم کرد، اما حتما لازم است به تجربیات دیگران توجه کنیم و در صورت نیاز از آن‌ها بهره ببریم.
رئیس جمهور، جهش در روند پیشرفت استان را تنها در سایه همراهی و مشارکت مردم امکان‌پذیر دانست و اظهار داشت: ۱۵۷ طرح برای این سفر استانی به تصویب رسیده است و مردم انتظار دارند پس از این سفر در میدان عمل، کار‌های ملموسی انجام و تلاش مضاعفی برای پیشرفت استان به کار گرفته شود.
دکتر رئیسی با اشاره به موقعیت مرزی استان آذربایجان غربی و نزدیک بودن با سه کشور همسایه، به استاندار دستور داد با هماهنگی وزارت امور خارجه در راستای آسان شدن مراودات و تعامل با شهر‌های مجاور در کشور‌های همسایه گام بردارد.
رئیس جمهور در این زمینه تأکید کرد که تشکیل یک کمیته مشترک بین ایران و این سه کشور می‌تواند ارتباطات مرزی را بیش از پیش آسان کند.
دکتر رئیسی، گفت: استاندار آذربایجان غربی، مشوق‌های لازم برای تقویت سرمایه‌گذاری در استان را احصا و به دولت ارائه کند تا کار‌های لازم برای تأمین این مشوق‌ها در دولت صورت گیرد.
رئیس جمهور در ادامه، ساماندهی تجارت مرزی را اراده جدی دولت دانست و گفت: دولت، مرز را نه یک تهدید، بلکه یک فرصت می‌داند. تجارت مرزی به معیشت بخشی از مرزنشینان کشور پیوند خورده است و نمی‌توان آن را تعطیل کرد. تجارت مرزی و کوله‌بری باید بر اساس مقررات تجاری کشور ساماندهی شود. آیین‌نامه ساماندهی تجارت مرزی در آینده نزدیک از سوی دولت ابلاغ می‌شود، اما چند بند آن نیاز به طرح در مجلس دارد که امیدوارم سریع‌تر به تصویب برسد.
دکتر رئیسی با بیان این که اگر لازم باشد، فعالیت گمرکات استان باید ۲۴ ساعته شود، اظهار داشت: توسعه صادرات در گروی این است که فرایند‌های گمرکی با سرعت و به لحظه انجام شود. علاوه بر آن، فعالیت دستگاه‌های مختلف در گمرک باید با مدیریت متمرکز صورت گیرد و لازم است استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان، این موضوع را مدیریت کند.
رئیس جمهور، تصریح کرد: ثبات نداشتن مقررات و صدور بخشنامه‌های متفاوت به نحوی که صادرکننده و تولیدکننده نتوانند درباره آینده فعالیت خود پیش‌بینی داشته باشند، به شدت به زیان تولید و صادرات است.
دکتر رئیسی در ادامه سخنان خود بر اولویت بومی‌گزینی در جذب نیروی انسانی در استان تأکید کرد و گفت: اولویت، استفاده از فرصت‌های شغلی در شرایط مساوی، متعلق به نیرو‌های بومی است، مگر موقعیتی که نیاز به تخصص خاصی داشته باشد.
رئیس جمهور، همچنین بر اهمیت رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های استان به عنوان یک اولویت جدی تأکید کرد و گفت: رفع نقاط حادثه‌خیز راه‌های مواصلاتی در سراسر کشور یک ضرورت فوری است چرا که نمی‌توانیم هر سال شاهد فهرستی از فوتی‌ها در تصادفاتی باشیم که عامل موثر آن نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای است.
دکتر رئیسی با اشاره به این که خام‌فروشی کار مذمومی بوده که بار‌ها مورد نکوهش رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است، اظهار داشت: نکته مهم دیگر، تخصیص حق مالکانه معادن به صندوق‌های توسعه استانی است. منابع حاصل از فروش اموال مازاد دولت به این صندوق‌ها واریز می‌شود تا در راه آبادانی استان هزینه شود.
رئیس جمهور با اشاره به درخواست‌های مطرح شده در این نشست برای اصلاح تقسیمات کشوری، موضوع تعاونی‌ها و نیز برخی مسائل مرتبط با میراث فرهنگی، گفت: بافت‌های تاریخی، میراث و هویت فرهنگی ما است و به خصوص در این استان که نماد تاریخی، فرهنگی، میراثی و تمدنی کشور است، باید حفظ، اما نباید باعث قفل شدن زندگی مردم شود.
دکتر رئیسی با تأکید بر این که در همه کشور، از جمله در استان آذربایجان غربی، رشد و توسعه، فرع بر حفظ هویت فرهنگی است، تصریح کرد: هویت و ریشه فرهنگی استان نباید در جریان پیشرفت آسیب ببیند. در این زمینه، همه و به ویژه مرزبانان فرهنگی، مسئولیت مضاعف دارند. توسعه‌یافتگی اقتصادی حتما ضرورت دارد، اما در کنار آن، حفظ هویت و ماهیت فرهنگی استان بسیار مهم است.
رئیس جمهور، ادامه داد: علاوه بر ستاد اقتصادی دولت، یک ستاد فرهنگی نیز با حضور وزرا و مسئولان فرهنگی تشکیل شده است تا کار‌ها و برنامه‌های فرهنگی را در بخش‌های مختلف، هماهنگ و دنبال کند.
دکتر رئیسی، گفت: امیدوارم آنچه گفتیم و شنیدیم، برای رضای خدای متعال بوده باشد و بیش از پیش، تحرکی در همه مدیران ایجاد کند تا مصوبات سفر، دنبال و پیگیری شود. آقایان ائمه محترم جمعه هم به سهم خود با توجه به اطلاعاتی که پیدا کردند، نسبت به وضع شهرستان خود پیگیری کنند و مدیران محترم نیز احساس مسئولیت بیشتری کنند تا شاهد باشیم که یک کار متفاوتی صورت گرفته است.
رئیس جمهور، تأکید کرد: پول، اعتبار و برنامه مهم است، اما مهم‌ترین نقش در موفقیت را خود شما مدیران ایفا می‌کنید. نگویید که پیشینیان نتوانستند؛ ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم. ممکن است راه در برخی از بخش‌ها هموار نباشد، اما معطل نمانید.
دکتر رئیسی، گفت: یقین داشته باشید که آینده بسیار امیدوار کننده است و حتما کار‌هایی که بسیاری فکر می‌کنند امکان ندارد، انجام خواهد شد. امروز، اراده جدی در کشور این است که موانع برداشته شود و مردم، احساس امنیت، عدالت و آرامش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا