برگزاری نشست هم‌اندیشی با متخصصان و محققان ایرانی بازگشته خارج از کشور “برنامه connect ” دانشگاه تهران

نشست گفتگو و هم اندیشی با مدیران، مسئولان و متخصصان فعال در برنامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» که با نام “connect” هم شناخته می‌شود، در دانشگاه تهران برگزار شد. 

مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در راستای تعامل و گفتگو با متخصصان فعال در برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور و دریافت نظرات، دغدغه‌ها و چالش‌های متخصصان در طی فرایند همکاری و همچنین همفکری و هم‌اندیشی با مسئولان پایگاه‌ها در خصوص رفع موانع و مشکلات، نشست‌هایی را در پایگاه‌های میزبان برنامه‌ریزی کرده و برگزار می‌کند. سومین نشست گفتگو و هم‌اندیشی در سال ۱۴۰۱، به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد.

این نشست با حضور جناب آقای مهندس قلعه نوی؛ رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، جناب آقای مهندس حسینی؛ معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات و کارشناسان مرکز تعاملات در طرح‌های تسهیلاتی مختلف مربوط به این برنامه برگزار شد.

در ابتدای نشست که با حضور متخصصان و محققان بازگشته فعال در طرح‌های مختلف برگزار شد؛ 25 نفر از متخصصان فعال در دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری، به صورت حضوری و چند نفر از متخصصان هم به صورت مجازی در جلسه شرکت کرده و به صحبت پرداختند. این متخصصان در طرح‌های پسادکتری، فرصت مطالعاتی، تأسیس شرکت نوپا، استادیار جوان، نظام‌وظیفه تخصصی و … با بخش‌های مختلف دانشگاه تهران همکاری داشته‌اند. 

مهندس حسینی؛ معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی در طی این جلسه بیان کردند که هدف از ایجاد پلتفرم connect برقراری ارتباط با متخصصان ایرانی خارج از کشور و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متخصصان در کشور است.

IMG 0953

ایشان افزودند دغدغه‌‎های مختلف متخصصانی که چندین سال خارج از کشور بوده‌اند و درصدد ارتباط با مراکز و مؤسسات داخل کشور هستند مواردی همچون دوری از فضای کشور، قطع شدن ارتباطات داخلی، دغدغه‌های مالی، عدم آشنایی با حوزه تخصصی خودشان در داخل کشور، وجود فضای غیرشفاف و مشکلاتی چون نظام وظیفه در داخل کشور است؛ این موارد باعث می‌شود متخصصان طی یک الی دو سال اول حضور خود در کشور چالش‌هایی را تجربه کنند و هدف پلتفرم کانکت تسهیل این شرایط برای یک یا دو سال اول حضور متخصصان در داخل کشور است.

در ادامه جلسه، متخصصان دغدغه‌های خود را در موضوعات مختلف اعم از مبهم بودن آینده شغلی در داخل کشور، مشکلات موجود در فرایند جذب هیأت علمی، کمبود تجهیزات و امکانات به روز در کشور، مدت زمان و میزان حمایت در طرح‌ها، بهبود سیستم نظارت بر همکاری‌های شکل گرفته، نیاز به گسترش تعامل بین مرکز و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها برای حل مسائل مختلف متخصصان، و … مطرح کردند. متخصصان با بیان امیدبخش بودن برنامه همکاری خواستار بررسی و بازنگری این موضوعات در برنامه همکاری و آیین‌نامه‌ها شدند.

یکی از متخصصانی که دوره دکتری خود را در کانادا سپری کرده بود بیان کرد که فرایند جذب هیأت علمی دچار اشکالات عدیده‌ای است. وی افزود فرایند جذب در دانشگاه‌ها منصفانه و بر اساس تخصص و تجربه گزینش صورت نمی‌گیرد.

یکی دیگر از متخصصان که دوره دکتری خود را در کشور آلمان سپری کرده بود گفت علی‌رغم خوشایند بودن شروع همکاری در داخل کشور، مشکلات اساسی در فرایند جذب هیأت علمی و همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در طی فرایند پژوهش و کار در کشور وجود دارد.

آقای مهندس قلعه نوی؛ رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با تشکر از حضور متخصصان و انتقال نظرات و دغدغه‌ها بیان کردند که بخشی از مشکلات با به‌روزرسانی آیین‌نامه‌ها حل شده است و بخش دیگری از مشکلات با بازخورد دریافت شده و پیشنهادات ارائه شده توسط متخصصان و هم‌فکری با ایشان قابل بررسی و حل است.

IMG 1058

همچنین ایشان خاطر نشان کردند که متخصصین می‌توانند ایده‌های خود را با ستادهای تخصصی وابسته به مرکز در میان بگذارند تا از حمایت‌های مربوط به آن برای پیشرفت این ایده‌ها استفاده کنند؛ علاوه بر این متخصصین می‌توانند با کمک به توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان و مشارکت در تبادل فناوری با دیگر کشورها با مرکز همکاری داشته باشند.

بخش دوم نشست با حضور همکاران مرکز تعاملات و مسئولین دانشگاه تهران برگزار شد. در این بخش جناب آقای دکتر مهدی فکور ثقیه؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، جناب آقای دکتر مهدی شهبازی؛ مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، جناب آقای دکتر علی اسدی؛ رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و سایر مسئولان و کارشناسان مرتبط با برنامه همکاری در دانشگاه تهران حضور داشتند.

IMG 1049

در خلال این بخش، چالش‌های متخصصان فعال در پایگاه مطرح شد و در راستای حل و بهبود فرایند همکاری در دانشگاه بحث و بررسی صورت گرفت. همچنین در خصوص تداوم و گسترش روابط بین‌المللی علمی و فناورانه دانشگاه مباحثی مطرح شد.

برنامه نشست‌های گفتگو و هم‌اندیشی در سایر پایگاه‌های میزبان نیز در حال هماهنگی و برنامه‌ریزی است.

تصاویر نشست:

اسلاید 1 | IMG 1055
اسلاید 2 | IMG 1076
اسلاید 3 | IMG 1048
اسلاید 4 | IMG 0993
اسلاید 5 |IMG 0984
اسلاید 6 | IMG 0958
اسلاید 7 | IMG 0935
اسلاید 8 | IMG 0906
اسلاید 9 | IMG 0886
اسلاید 10 |IMG 0930
اسلاید 11 | IMG 0915
اسلاید 12 |دانشگاه تهران بنر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

    دکمه بازگشت به بالا