امضا تفاهم‌نامه ایجاد ناحیه نوآوری بین مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی

صبح امروز طی نشستی در خانه نوآوری و فناوری ایران در تهران(iHiT)، تفاهم‌نامه‌ای جهت ایجاد ناحیه نوآوری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نمایندگی مهندس قلعه‌نوی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و شرکت سهامی  نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی آقای رازدار، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی امضا شد.

IMG 2911

در ابتدای این نشست مهندس پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به اهمیت موضوع بین‌المللی شدن و صادرات محور شدن شرکت‌های دانش‌بنیان با عنایت به تاکیدات ریاست جمهوری پرداخت. وی گفت سازمان توسعه تجارت از تمامی ابزار خود در جهت محقق شدن این موضوع استفاده نموده و سعی دارد تا به توسعه تجارت و صادرات دانش‌بنیان در حجم بالا کمک نماید.  

وی افزود، ایجاد iHiT به عنوان مجموعه‌ای که هیات‌های خارجی و داخل کشور از آن بازدید فراوان داشته‌اند؛ دو مزیت بزرگ برای کشورمان داشته است. اولا این بازدیدها کمکی برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود. دوما مسئولان دولتی و خصوصی کشورهای خارجی با دستاوردهای علمی و فناوری کشورمان هرچه بیشتر آشنا شده‌اند.

وی همچنین گفت، بحث امضا تفاهم‌نامه امروز با توجه به شعار امسال مختص دانش‌بنیان شدن حوزه تجارت و حمایت از استارتاپ‌هایی است که امکان بین‌المللی شدن و ارزآوری برای کشور را فراهم می‌نمایند.

IMG 2972

مهندس قلعه‌نوی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی ریاست جمهوری در ابتدا ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدلله حسین (ع) را تسلیت گفت. در ادامه گفت، امسال از سمت مقام معظم رهبری سال “تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” نامیده شده است، پس ما باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم.

وی افزود از وظایف اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک به تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش‌بنیان بوده است و این اتفاق میسر نمی‌شود مگر با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، نیروی انسانی متخصص در این زمینه و ایجاد فضای کسب و کار دانش‌بنیان-محور. شرکت‌های بخش خصوصی و R&Dها با آمدن به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نه تنها به رفع نیازهای داخلی کشور بپردازند بلکه در تعامل با بازارهای بین‌المللی نقش پررنگی در صادرات ایفا نمایند.

سابقه همین چند سال اخیر نشان داده که توجه هرچه بیشتر ما به حوزه دانش‌بنیان، باعث ایجاد دستاوردهای بهتری شده است. نمونه آن در بحث بیماری کووید-19 بود که توانستیم با یک تاخیر زمانی کوتاه نه تنها به رفع نیازهای داخلی کشور بپردازیم بلکه به چند کشور دیگر هم در این حوزه صادرات داشتیم.

قلعه‌نوی افزود، ما به عنوان بخش بین‌الملل معاونت علمی ریاست جمهوری در راستای تحقق ماموریتمان به دنبال کمک به توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور در جهت ورود آنها به بازارهای بین‌المللی هستیم و از همین رو اقدام به ایجاد خانه‌های نوآوری و فناوری ایران (iHiT) در سرتاسر دنیا نمودیم؛ اکنون در 6 کشور دنیا iHiT داریم. در اینجا می‌خواهم از سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها تشکر کنم که به ما کمک کردند تا ساختمانiHiT مرکزی در نمایشگاه بین‌المللی تهران را شکل دهیم. در اینجا فضایی به وجود آمده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در آن بخشی از ظرفیت‌های خود را به نمایش بگذارند و به واسطه بازدیدهایی که هیات‌های کشورهای خارجی از اینجا دارند برایشان امکان بازاریابی بین‌المللی فراهم شده است.

قلعه‌نوی در انتها با اشاره به تفاهم‌نامه “ایجاد ناحیه نوآوری” گفت، امیدواریم امسال بتوانیم با کمک سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه، با ایجاد ناحیه نوآوری کمکی شایان به توسعه بازار محصولات فناورانه ایرانی در بازرهای داخلی و خارجی، رفع مشکلات فناوری‌های نوپا ایرانی، ایجاد سکویی جهت شتابدهی به صادرات غیرنفتی کشور بنماییم.

IMG 2982

در انتهای این نشست آقای رازدار، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در ارتباط با ایجاد اولین گام برای ایجاد ارتباط بین توسعه تجارت و توان بالقوه دانش‌بنیان‌ها صحبت کرد. وی در ادامه گفت، ما با توجه به شعار امسال رهبری به ایده ایجاد ناحیه نوآوری رسیدیم.

این ناحیه نوآوری یا اکوسیستم نوآوری قرار است اهدافی را محقق نماید که به صورت تیتروار چند نمونه را عنوان می‌نمایم:

  • ایجاد زنجیره تامین برای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان، نوپا از طریق شبکه گسترده صنایع مختلف کشور با شرکت سهامی.
  • توسعه تجارت بین‌المللی به منظور افزایش صادرات و کاهش واردات.
  • ایجاد کانونی برای جمع شدن کسب و کارهای دانش‌بنیان، رشد و تداوم توسعه اقتصادی آنها، ایجاد بازارهای داخلی و خارجی و مزیت رقابتی برای دانش‌بنیان‌ها.

 

IMG 3045

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا