برای یافتن معنی زندگی، مجبور نیستید شغل خود را رها کنید

قبل از اینکه استعفانامه بنویسید و به جستجوی چشم انداز بروید، در جریان باشید که: داشتن رضایت درونی و حس معنادار بودن زندگی، نیازی به تغییر بزرگی ندارد. به گفته Julian De Freitas و همکارانش. در واقع، حتی در شغلی که دوست ندارید، می توانید معنای بیشتری پیدا کنید.

این یک بحث فلسفی به قدمت زمان حیات آدمی‌ست: راز داشتن یک زندگی معنادار چیست؟

برای بسیاری، این سوال از زمان ایجاد فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در طول همه‌گیری COVID-19 و تحولات پس از آن شکل گرفته و تشدید شد. پس از جان سالم به در بردن از یک تهدید که باعث مرگ بیش از 1 میلیون نفر در ایالات متحده شده است، مردم واقعاً می خواهند بهترین زندگی خود را در حال حاضر داشته باشند.

جولیان دی فریتاس، استادیار دانشکده مدیریت هاروارد می‌گوید.”من معتقدم که این همه‌گیری باعث شد مردم دوباره ارزیابی کنند که آیا شغلشان معنادار است یا خیر.” برخی کار خود را با تلاش‌های فوری و حیاتی کادر درمان در این همه‌گیری مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که کار آنها دیگر به اندازه کافی تأثیرگذار نیست. برخی هم دیگر مثل سابق لذت‌های محیط کار خود را تجربه نکردند، و به این نقطه نظر رسیدند که خود نفس “کار”  به خودی خود در انسان رضایت درونی ایجاد نمی‌کند.

تهدید یک ویروس کشنده، بسیاری از افراد را به تغییر شغل، نزدیک شدن به خانواده یا حتی صعود به قله اورست برانگیخت. اما آیا معنادار شدن زندگی به این همه تغییر و تلاش نیاز دارد؟ در طول شش آزمایش، دی فریتاس و همکارانش دریافتند که معنی‌دار بودن واقعاً می‌تواند از چیزهای کوچک، حتی آنهایی که به ظاهر بی‌معنا هستند سرچشمه بگیرد، به شرطی که ایجاد رضایت درونی را برای فرد به همراه داشته باشد.

این احساس که فرد در حال داشتن یک زندگی معنادار است، نشانگر داشتن رفاه عاطفی گسترده‌تر است و بعلاوه کسانی که احساس می‌کنند زندگی معناداری دارند، سلامت روانی و جسمی برتری را هم نشان می‌دهند. پس معنی دار کردن “شغل” می‌تواند برای شرکت‌هایی که به دنبال حفظ کارمندان خود در بازار کاری که هر لحظه امکان رفتن نیروی کار آنها به سازمان یا شرکت‌های دیگر (جهت پیدا کردن رضایت درونی بیشتر) وجود دارد هم کلیدی می‌باشد.

دی فریتاس و مایکل پرینزینگ، دانشجوی فوق دکتری در دانشگاه ییل، و باربارا فردریکسون، استاد دانشگاه کارولینای شمالی، چاپل هیل، با همکاری یکدیگر مقاله «مفهوم معمولی یک زندگی معنادار» را نوشته و در مجله Journal of Positive Psychology منتشر کردند.

Untitled 1

بخش‌های کامل این تحقیق را می‌توانید اینجا مطالعه نمایید. در ادامه چکیده و راهبردهای تجویزی این مقاله ارائه شده است.

معنی‌دار کردن زندگی؛ ارائه راهبرد و تجویزی کاربردی

تحقیقات نشان داده است، اگر شخصی از یک فعالیت یا شغلی لذت نبرد، حتی اگر معقول باشد، ممکن است افراد باور کنند که زندگی آن فرد معنادار نیست. برعکس، ممکن است شخصی معنای واقعی زندگی خود را در انجام یک فعالیت(شغلی) به‌ظاهر غیرمنطقی بیابد، چون درونا آن شخص از انجام فعالیت مذکور رضایت درونی دارد! پس مردم هم زندگی آن فرد را معنادار می‌یابد.

در مرحله دیگری از این تحقیقات جولیان دی فریتاس و همکارانش متوجه شدند که 83 درصد از اطراف اگر متوجه بشوند، فعالیت یا شغلی که آنها در حال انجامش هستند موجب ارتقا اصول اخلاقی، کمک و خشنودی افراد دیگر می‌شود؛ احساس رضایت درونی بیشتری از خود کرده و زندگی خود را معنادار میابند.

اگرچه ما باید تلاش کنیم تا زندگی‌ای داشته باشیم که هم ما را خوشحال کند و هم تأثیر مثبتی داشته باشد، اما هر کدام به تنهایی به معنادارتر جلوه دادن زندگی شما کمک می‌کند.» با این وجود، اگر مجبور به انتخاب هستید، به دنبال گزینه‌ای بروید که شما را خوشحال می کند.

منبع: HBS

ترجمه و تدوین توسط ن.نجفی؛ مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا