برگزاری نشست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در iHiT تهران

با توجه به اهمیت و لزوم رسیدگی به مسائل متخصصان و محققان ایرانی خارج از کشور و حمایت همه‌جانبه جهت تسهیل رفت‌وآمد و افزایش مشارکت متخصصان در توسعه علم و فناوری کشور، نشست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور به میزبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مورخ 10 آبان ماه 1401 در محل خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) برگزار شد.  

این جلسه با حضور جناب آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، جناب آقای مهندس قلعه‌نوی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت، جناب آقای مهندس حسینی، معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات، اعضای اصلی شورا و 7 کارگروه تخصصی شورا (علوم و فناوری‌های نوین، علمی و آموزشی، اقتصاد و بازرگانی، حقوقی و قضایی، کنسولی، فرهنگی، و دین و اندیشه) و مسئولین مرتبط با موضوع نشست برگزار شد؛

در این جلسه حول موضوعات مختلفی نظیر برنامه‌ها و فعالیت‌های بین‌المللی، مدل‌های همکاری و تعامل با متخصصان ایرانی خارج از کشور، و طرح‌های سازمان‌های مختلف در این زمینه، گفتگو و هم‌افزایی صورت گرفت.

نشست با خوش‌آمدگویی آقای مهندس قلعه نوی آغاز شد و بعد از آن، آقای مهندس حسینی توضیحاتی را در خصوص برنامه «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» (برنامه connect)، تاریخچه شکل‌گیری و آغاز به کار برنامه، و روند همکاری‌های شکل گرفته از ابتدا، بیان کردند.

Q6A8156 resize

مهندس قلعه‌نوی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری محورهای اصلی نشست، در خصوص تعامل با ایرانیان خارج از کشور را مطرح کردند:

1- با توجه به تصویب سند جامع همکاری بین‌المللی علم و فناوری در راستای ترویج زبان فارسی و حمایت از فارسی‌زبانان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، و سپرده شدن مسئولیت اجرایی آن به معاونت علمی، برنامه پیشنهادی معاونت علمی برپایی هفته فناوری فارسی‌زبانان دنیا است که زمان پیش‌بینی شده برای اجرای این هفته، ابتدای سال 1402 در نظر گرفته شده است. یکی از اهداف این هفته فناوری، علاوه بر تعامل و ارتباط با فارسی‌زبانان فناور، تعامل با ایرانیان خارج از کشور در راستای استفاده از ظرفیت متخصصان ایرانی است.

2- در راستای افزایش سطح تعامل با متخصصان ایرانی خارج از کشور، گرنت‌های ارزی ویژه به متخصصان ایرانی خارج از کشور که علاقه‌مند هستند براساس نیازهای فناورانه با داخل کشور ارتباط داشته باشند، به صورت سالیانه اختصاص یابد.

پس از صحبت‌های مهندس قلعه‌نوی و در ادامه جلسه، دبیران و مسئولان دیگر کارگروه‌های شورای عالی امور ایرانیان حاضر در جلسه، موضوعات و دغدغه‌های مرتبط را مطرح کرده و در راستای حل این چالش‌ها و مسائل مطرح شده، همفکری صورت گرفت.

Q6A8180 resize

در ادامه جلسه، دکتر دهقانی فیروزآبادی، ضمن اشاره به اهمیت موضوع ایرانیان خارج از کشور، لزوم صیانت و استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای متخصصان و نخبگان ایرانی خارج از کشور را یادآور شدند و بر اثرات مثبت همکاری ایرانیان خارج از کشور در داخل، از منظر رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری، توسعه علم و فناوری و ارتقا همکاری‌ها در سطح بین‌المللی تأکید کردند.

پس از هم‌فکری در مورد موارد بیان شده، آقای دکتر صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، در زمینه مهاجرت، عوامل تأثیرگذار بر آن و آخرین آمارهای مرتبط در ایران، گزارشی را ارائه دادند.

در پایان نشست، مهندس قلعه‌نوی بیان کردند که مرکز تعاملات از ارائه پیشنهادات در زمینه تعامل با ایرانیان خارج از کشور استقبال خواهد کرد؛ ایشان افزودند: «علی‌رغم تجربه چندین ساله در زمینه جذب و همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در معاونت علمی، باید در نظر داشت که جذب یک اتفاق تمام دستگاهی است و باید به صورت هماهنگ، در تمام بخش‌های مختلف و مرتبط مدنظر قرار گیرد و ساختارهای مرتبط با آن اصلاح شود».

در پایان جلسه، مسئولان حاضر در نشست از محصولات دانش‌بنیان ایرانی از iHiT تهران بازدید کردند و با دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در عرصه‌های مختلف آشنا شدند.

گالری تصاویر:

ویدیو نشست:

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا