Jerry Lawson مردی که بازی‌های ویدیویی را برایمان ساخت

امروز تولد 82 سالگی جرالد “جری” لاوسون می‌باشد؛ که گوگل نیز آن را به وسیله بازی تعاملی معروفش در صفحه اول خود جشن گرفته است. جری یکی از پدران بازی‌های مدرن بود و تیمی را رهبری کرد که اولین سیستم بازی ویدیویی خانگی را با کارتریج‌های بازی قابل تعویض، توسعه داد.

لاوسون در چنین روزی در سال 1940 در بروکلین، نیویورک به دنیا آمد. او از دوران کودکی با وسایل الکترونیکی سر و کار داشت، تلویزیون های اطراف محله خود را تعمیر می کرد و ایستگاه رادیویی خود را با استفاده از قطعه‌های بازیافتی می‌ساخت.

وی در کالج کوئینز و کالج نیویورک سیتی در حال تحصیل بود که در همان اوایل، دانشگاه را برای شروع کار خود در شهر پالو‌آلتو، کالیفرنیا، رها کرد. در آن زمان، پالوآلتو و مناطق اطراف آن به دلیل شکوفایی تعداد زیادی از شرکت‌های فناور و نوآور، که در آن منطقه راه‌اندازی شده بودند، به «سیلیکون ولی» معروف شد.

لاوسون پس از ورود به کالیفرنیا به عنوان مشاور مهندسی به شرکت Fairchild Semiconductor پیوست. چند سال بعد، لاوسون به سمت مدیر مهندسی و بازاریابی دپارتمان بازی‌های ویدیویی Fairchild ارتقا یافت، جایی که او توسعه سیستم  Channel F (یکی از برنامه‌های شرکت Fairchild) را رهبری کرد. این اولین کنسول سیستم بازی ویدیویی خانگی بود که دارای کارتریج‌های بازی قابل تعویض، جوی استیک دیجیتال 8 جهته و منوی PAUSE بود. در واقع این Channel F بود که راه را برای سیستم‌های بازی بعدی مانند Atari، SNES، Dreamcast و … هموار کرد.

Gerald "Jerry" Lawson

در سال 1980، لاوسون Fairchild را ترک کرد تا شرکت خود، VideoSoft که یکی از اولین شرکت‌های توسعه بازی‌های ویدئویی متعلق به سیاه‌پوستان بود را، راه‌اندازی کند. شرکت لاوسون نرم‌افزاری را برای دستگاه Atari 2600 ایجاد کرد و این امر موجب محبوبیت کارتریج‌های بازی‌ای شد که پیشتر لاوسون و تیمش تولید کرده بودند. اگرچه لاوسون پنج سال از شروع شرکت خود را بست، اما همچنان خود را به عنوان یک پیشگام در این صنعت تثبیت کرد و در بقیه دوران کاری خود به عنوان مشاور به همکاری خود با شرکت‌های مهندسی و بازی‌های ویدیویی متعدد ادامه داد.

unnamed

در سال 2011، انجمن بین‌المللی توسعه‌دهندگان بازی، لاسون را به‌عنوان پیشگام در صنعت به‌خاطر مشارکت‌هایش در بازی‌ها به رسمیت شناخت. دانشگاه کالیفرنیای جنوبی همچنین یک کمک‌هزینه تحصیلی با عنوان: Gerald A. Lawson Fund  را برای حمایت از دانشجویان کمتر دیده شده که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته طراحی بازی یا علوم کامپیوتر هستند، ایجاد کرد. دستاوردهای لاوسون در تالار مشاهیر بازی های ویدیویی جهانی در روچستر، نیویورک به یادگار مانده است.

ترجمه و تدوین توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا