برپایی نمایشگاه تجهیزات ایران‌ساخت با حضور هیات‌های خارجی

دهقانی: فاز دوم حمایت‌ها دوره توسعه “صادرات” محصولات دانش‌بنیان و فناور ایرانی است.

دومین روز نمایشگاه نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در حالی برگزار شد که بیش از ۱۰۰ شرکت و واحد فناور در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی به ارائه آخرین دستاورد‌های خود پرداختند.

این نمایشگاه که مورد استقبال حدودا ۴۰ خارجی از ۱۲ کشور دنیا واقع شده است، فرصتی مناسب برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و فناور ایرانی جهت وصل کردن توانمندی‌های فناورانه خود به نیازهای روز بازارهای جهانی و منطقه‌ای فراهم کرده است. این نمایشگاه از ۱۹ آذر گشایش یافته و تا ۲۲ آذر هم ادامه دارد. در روز نخست این نمایشگاه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حضور پیدا کردند.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با توجه به اهمیت بالا و نقش راهبردی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که در مسیر تولید، تجاری‌سازی و توسعه صادرات این محصولات گام بردارند حمایت می‌کند. 

توجه به صادرات محصولات ایران‌ساخت
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت توجه به نیاز بازارهای بین المللی برای تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت، افزود: از حیث کیفیت و تعداد تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در کشور، نسبت به بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی جلوتر هستیم. برای رونق این صنعت لازم است راهبردهای جدی را جهت ادامه جریان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در دستور کار خود قرار دهیم؛ حمایت‌ از این محصولات با توجه به نیازمندی بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، نیاز به توجهی جدی دارد.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های صادرات این محصولات گفت: توسعه بازارهای صادراتی برای تجهیزات و مواد آزمایشگاهی کشور، یک اولویت راهبردی معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری است؛ در تعامل با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، در سال جاری یک صد میلیارد تومان به حمایت از حضور شرکت‌ها در بازارهای صادراتی اختصاص خواهد یافت.

مرجعیت علمی ایران در ابعاد منطقه‌ای-بین‌المللی و منابع انسانی متخصص
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که انتشار بیش از ۷۸هزار سند علمی از ایران، دارا بودن رتبه اول علمی منطقه و تولید رو به رشد علمی، نشان دهنده جایگاه قابل اعتنای کشورمان در عرصه علمی است، گفت: همزمان با خودنمایی در تولید علمی کشور، با فعالیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، عرصه فناوری و نوآوری نیز در حال نمایش توانمندی‌ها است و باید تلاش کنیم ضمن صیانت از جایگاه علمی کشور، در زمینه تولید فناوری و نوآوری به جایگاهی رفیع دست یابیم.

زلفی‌گل گفت: کشور ما از منابع ارزشمند سرمایه‌های انسانی برخوردار است‌. رشد ایران با بیش از ۷۰۰ دانشمند پراستناد نشان می‌دهد ما دارای یک درصد منابع انسانی برتر دنیا هستیم، دارای مرجعیت علمی مناسبی هستیم و دانشمندان بین‌المللی هم مرجعیت دانشمندان ما را به رسمیت شناخته‌اند. ظرفیتی که باید به درستی مورد بهره برداری در مسیر توسعه فناوری‌های کشور قرار بگیرد.

از زبان تولید‌کنندگان
با توجه به ارزش افزوده‌ی تولیدات داخلی و مشابهت آنان با نمونه‌های خارجی و همچنین اهمیت کاهش خروج ارز از کشور، حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل و لزوم صیانت از بازار داخلی محصولات دانش بنیان در این نمایشگاه حرف مشترک تولیدکنندگان بود.

برگزاری جایزه طراحی ایران‌‌
همانطور که می‌دانید هر محصول جهت حضور در عرصه رقابت بازارهای بین‌المللی، می‌بایستی به لحاظ شکل و ظاهر دارای استانداردها و ویژگی‌های خاصی باشد؛ پس توجه شرکت‌ها به طراحی صنعتی و ساخت محصولشان بسیار مهم است.‌ دومین دوره “جایزه طراحی ایران”، نیز با هدف ترغیب و حمایت از شرکت‌ها برای ارتقای طراحی محصولات در سطح بین‌المللی، همزمان با نمایشگاه تجهیزات ایران ساخت صورت در حال برگزاری می‌باشد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی
با هدف آشناسازی و کمک به فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری،۳ کارگاه آموزشی با محوریت‌های «آشنایی با روش‌های تولید محدود محصولات و تجهیزات»، «آشنایی با فرآیندهای ارزیابی و حمایت‌های دانش‌بنیان» و «تبیین فرآیند استانداردسازی محصولات دانش بنیان و فناورانه» در طول برگزاری این نمایشگاه، میزبان علاقمندان خواهد بود.

همچنین زمینه برای حضور انجمن‌های دانشجویی و دانش‌آموزی با هدف نمایش دستاوردهای فناورانه به جوانان،آموزش دانش جهت ورود به بازار شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی محصولات فناور، فراهم شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا