مهارت‌محور شدن دروس در کانون توجه قرار گیرد

رئیس دانشگاه‌ پیام‌نور گفت: دروس مهارتی باید بیشتر در کانون توجه قرارگیرند، چرا که تاثیر بیشتر و بهتری دارند. کارگروهی در ارتباط با این موضوع تشکیل شده است، سیاست‌های مدنظرمان در ارتباط با مهارت‌محور شدن سرفصل‌های آموزشی را در کمیسیون آموزشی وزارت علوم مطرح می‌کنیم.

دکتر ابراهیم تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دوران پاندمی ویروس کرونا نشان داد استفاده از ابزارهای الکترونیکی و ظرفیت فضای مجازی می‌تواند بستر مناسبی برای انتقال دانش باشد، تصریح کرد: در این شرایط، دانشگاه‌ها نه تنها توانستند نقش آموزشی را به خوبی ایفاکنند بلکه دیگر مأموریت‌های خود را  هم به درستی اجرا کردند. پیش از شیوع بیماری کرونا و اجرای آموزش مجازی، دانشگاه پیام‌نور به این بسته نرم‌افزاری مجهز بود.

وی ادامه داد: نظام آموزشی دانشگاه پیام‌نور برپایه آموزش ترکیبی استوار است یعنی کلاس‌های به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. پیش از پاندمی کرونا، بسترهای آموزش مجازی در این دانشگاه فراهم بود؛ به همین دلیل، این مرکز آموزشی در دوران کرونا با هیچ مشکلی مواجه‌نشد.

دکتر تقی‌زاده با بیان اینکه آزمون‌های دانشجویان در زمان کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شد، اظهار کرد: تجربه برگزاری آزمون‌های مجازی، دانشگاه پیام‌نور را برآن داشته است که به سمت برگزاری آزمون‌های بدون‌ کاغذ گام‌ بردارد. منظور این است که دانشجویان در محل برگزاری امتحان حضور دارند اما فرآیند امتحانات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.  

رئیس دانشگاه پیام‌نور ادامه داد: کلاس‌های درسی دانشجویانی که در خارج از کشور و در مرکز بین‌الملل دانشگاه پیام‌نور مشغول به تحصیل هستند، به صورت مجازی برگزار می‌شود. همچنین فرآیند برگزاری آزمون‌های این گروه از دانشجویان بر بستر فضای مجازی است. 

وی با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی دانشجویان می‌تواند به صورت مجازی برگزار شود، تصریح کرد: اگرچه کارگاه‌های آموزشی به صورت حضوری برگزار می‌شود اما درنظر داریم که  آن را بر بستر فضای مجازی برگزار کنیم. همچنین درنظر داریم که در کنار برگزاری کلاس‌های درس به صورت حضوری، تقویت بسترهای جدید آموزشی را در دستور کار قراردهیم.

دکتر تقی‌زاده درباره شرایط برگزاری کلاس‌های درس دانشجویان توضیح داد: اگر تعداد دانشجویان حاضر در هر کلاس به حدنصاب برسد، کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود و اگر در برخی از واحدها به حدنصاب نرسند؛ کلاس در بستر فضای مجازی و به صورت استانی برگزار می‌شود. اگر کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شوند، بازهم فرآیند برگزاری امتحانات به صورت حضوری است. دانشگاه پیام‌نور، دستورالعمل این موضوع را از سوی معاونت آموزشی به واحدهای دانشگاهی ابلاغ کرده‌است.

رئیس دانشگاه پیام‌نور درباره واحدهای تجمیع شده این مرکز آموزشی گفت: بنا بر بررسی‌های انجام شده، حدود ۱۶۰ واحد تعطیل شده بود، پس از درخواست‌های معتمدین و مقامات منطقه‌ای، به صورت ۲۵ واحد تجمیع شده درآمد. رشته‌هایی که در این واحدهای تجمیع شده ارائه می‌شوند مانند پیش از زمان تجمیع است. تجمیع برخی از واحدهای دانشگاهی مانند خرمشهر و آبادان به دلایلی همچون بعد مسافت و جمعیت‌ توجیه‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه آینده شغلی تمام دانش‌آموختگان برای دانشگاه پیام‌نور اهمیت دارد، تصریح کرد: طرح تحول نظام آموزش عالی در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته و دانشگاه پیام نور عضو کمیسیون آموزشی وزارت عتف است.

وی تاکید کرد:  تلاش می‌کنیم که مهارت‌محور شدن دروس دانشگاهی حتی برای رشته‌های علوم‌انسانی را در کانون توجه قرار دهیم و اقدامات لازم را در ارتباط با این موضوع انجام می‌دهیم. به طور قطع، برخی از سرفصل‌های درسی باید حذف شوند و به جای آن، موارد جدید و منطبق برنیاز منطقه جایگزین شوند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا