اختراع ابزار تصویربرداری از جریان خون توسط هلندی‌ها

محققان هلندی در مطالعه اخیرشان از توسعه ابزاری برای تصویربرداری از جریان خون در طول عمل جراحی خبر دادند.

به گزارشIO، جریان خون خوب برای جلوگیری از عوارض جدی مهم است. با این حال، جراحان فقط می‌توانند کیفیت جریان خون را در طول جراحی حدس بزنند اما به لطف یک اختراع جدید این فرایند تغییر کرده است. محققان دانشگاه خرونینگن فکری برای این مشکل کرده‌اند. به لطف ابزار اندازه‌گیری جدید، پزشکان می‌توانند جریان خون در بافت را در حین عمل مشاهده کرده و مطابق با آن عمل جراحی را انجام دهند.

این ابزار جدید که “PefusiX-Imaging” نام دارد توسط دکتر “ویدو هیمن” از دانشگاه خرونینگن، توسعه و آزمایش شده است. تا به حال، جراحان مجبور بودند از نشانگرهای ذهنی برای تخمین کیفیت جریان خون استفاده کنند. اما با PerfusiX-Imaging که بر اساس فناوری لیزر کار می‌کند، می‌توانند به یک تصویر عینی تکیه کنند. هیمن برای تحقیقات خود با شرکت‌ها و بیمارستان‌های مختلف در هلند همکاری کرده است.

نمونه اولیه PerfusiX-Imaging به طور خاص بر روی بافت روده آزمایش شده است. هنگام عمل بر روی تومورهای روده، تومور برداشته می‌شود و دو انتهای روده دوباره به هم متصل می‌شوند. در طی حدود ۷.۵ درصد از جراحی‌ها، عارضه‌ای رخ می‌دهد که در آن بخیه‌ها به‌ دلیل جریان خون ضعیف به‌ صورت موضعی، به‌ درستی بهبود نمی‌یابند. به این رخداد، نشت آناستوموز(anastomotic leak) می‌گویند. با کمک تصاویر جریان خون حاصل از PefusiX-Imaging، جراح می‌تواند در بهینه‌ترین مکان ممکن بخیه بزند و در نتیجه از عوارض احتمالی مانند نشت آناستوموز جلوگیری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا