همکاری مشترک ایران و تاجیکستان در زمینه‌های علمی گسترده‌تر می‌شود

روح الله دهقانی امروز در دیدار با سفیر و رئیس آکادمی علوم تاجیکستان با ابراز خرسندی از اینکه در سال تولید، دانش بنیان  و اشتغال آفرین در خدمت این هیات از کشور تاجیکستان هستیم، افزود: ما اشتراکات وسیعی با کشور تاجیکستان داریم که مهمترین آن زبان است. زبان فارسی یک ظرفیت ویژه است که بسیاری از ارتباطات را پر رونق‌تر و کم زحمت‌تر می‌کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های معاونت علمی در زمینه حمایت از محققان علوم پایه افزود: برای تقویت این بخش به ۱۰۰ دانشمند برجسته در حوزه علوم پایه نیازمندیم تا طی سال‌ های آتی اعتباراتی را در این خصوص اختصاص دهیم و از آنها حمایت کنیم این می‌تواند یک برنامه مشترک با کشور تاجیکستان باشد.

دهقانی با اشاره به اینکه ما با تاجیکستان در موضوعات اقتصادی و اجتماعی مسائل مشترک داریم گفت: همکاری‌های مشترک ایران و تاجیکستان می‌تواند در زمینه های مختلفی همچون سلامت، اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی و حوزه های دیگر توسعه پیدا کند و ما از پیشنهادات طرف تاجیک استقبال می کنیم

وی با بیان اینکه ایران و تاجیکستان همسایه هستند و این موضوع می‌تواند فرصت همکاری دو کشور را به خوبی رقم بزند، گفت: استان های خراسان جنوبی، شمالی و رضوی نزدیکترین مرز ایران با تاجیکستان را دارند  و مراکزی قوی در حوزه‌های صنعتی، پزشکی و علوم انسانی در این سه استان ایرانی وجود دارد و ما می‌توانیم به واسطه این استان‌ها با تاجیکستان ارتباطات گسترده ای داشته باشیم و از این ظرفیت‌ها بهرمند شویم.

همکاری های مشترک با کشور تاجیکستان در زمینه فرهنگ و ادبیات از دیگر بخش هایی بود که دهقانی به آن اشاره کرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه ایران با روسیه و چین در قالب باشگاهی همکاری و فعالیت می‌کند، گفت: با توجه به این همکاری ها می شود در قالب کمیسیون‌های علم و فناوری به صورت چهار جانبه با حضور تاجیکستان همکاری هایی داشت و از این طریق امکان توسعه و هم افزایی بیشتر با کشور تاجیکستان ایجاد کرد.

دهقانی افزود: همکاری مشترک ایران و تاجیکستان در زمینه های علمی می تواندگسترده تر شود، طی سال‌های اخیر نیز تصمیم جمهوری اسلامی ایران تولید و تقویت علم و تاثیرگذاری در برخی زمینه‌های علمی است که یکی از این زمینه‌ها علوم پایه (فیزیک، شیمی، ریاضی و …) است.

حمایت از ۱۰۰ محقق علوم پایه

وی با اشاره به اینکه  برای تقویت علوم پایه برنامه داریم تا با حمایت از  ۱۰۰ دانشمند برجسته طی سال‌های آینده اعتباراتی را به آنها اختصاص دهیم خاطر نشان کرد: این برنامه می‌تواند با همکاری طرف تاجیکستان باشد در این زمینه می توانیم حمایت از دانشمندان حوزه علوم پایه را به صورت مشترک اجرا کنیم، به طوری که هزینه‌ها مشترک باشد و پروژه‌های علمی نیز به صورت اشتراکی پیش رود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه: یکی دیگر از پروژه های مشترک با تاجیکستان می تواند پالایشگاه گیاهاندارویی باشد. عنوان کرد: ما برنامه داریم پالایشگاه گیاهان دارویی را صد میلیون دلار مورد حمایت قرار دهیم که این پروژه می‌تواند به صورت مشترک با تاجیکستان انجام شود، زیرا در کشور ما ذخایر ارزشمند گیاهان دارویی وجود دارد و باید در راستای بهره‌مندی از این ظرفیت ها هزینه کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد و باور داریم می توانیم در زمینه‌های استراتژیک با تاجیکستان همکاری‌ داشته باشیم تا محصولات مشترکی با تولیدات ایرانی و تاجیکی وارد عرصه بین‌المللی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا