راهکار هوشمندانه دوبی برای دوچرخهسواران
دوبی اخیرا از طرحی خبر داده است که هدف آن ایجاد یک مسیر دوچرخهسواری با قابلیت کنترل آب و هوا به طول ۹۳ کیلومتر برای خنک نگه داشتن دوچرخهسواران است.
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، به شهرهای دوستدار دوچرخهسواری و پیادهروی فکر کنید؛ احتمالاً به جایی مانند آمستردام یا اوترخت خواهید رسید، اما شاید دوبی نیز در نهایت در صورت تحقق یک طرح بلندپروازانه جدید، در این مسیر باشد. دوبی اخیرا از طرحی خبر داده است که هدف آن ایجاد یک مسیر دوچرخهسواری با قابلیت کنترل آب و هوا به طول ۹۳ کیلومتر برای خنک نگه داشتن دوچرخهسواران است.
این مسیر که Loop نام دارد، از یک مسیر دوچرخهسواری و پیادهروی محصور به طول ۹۳ کیلومتر (۵۷ مایل) تشکیل شده است که میتواند در شرایط سخت کویری نیز پایدار باشد.
Loop توسط استودیوی محلی Urb طراحی شده است و این استودیو مأموریت دارد زیرساختهای دوبی را برای دوچرخهسواران و عابران پیاده بهبود بخشد، تا جایی که دوچرخهسواری و پیادهروی به روش اصلی حمل و نقل برای رفت و آمد روزانه برای اکثر ساکنان آن تبدیل شود.
یک مشکل بزرگ برای ورزش راحت در فضای باز دوبی، آب و هوای دوبی است که اغلب بسیار گرم است. برای پرداختن به این موضوع، Urb در نظر دارد که مسیر دوچرخه/عابر پیاده را در یک ساختار شیشهای با ظاهری آیندهنگر محصور کند که بر روی چند پایه که از سطح زمین فاصله دارد، قرار داده شده و فضای داخلی آن قابلیت کنترل آب و هوا را دارد. واضح است که خنک نگه داشتن چنین فضای وسیعی به انرژی زیادی نیاز دارد که Urb میگوید این انرژی از منابع تجدیدپذیر تامین میشود. راهکار آنها «کفپوش جنبشی» (Kinetic flooring) است، اما شاید انرژی خورشیدی نیز با توجه به آب و هوای محلی مناسب باشد.
Loop علاوه بر مناطقی که برای دویدن، پیادهروی و دوچرخهسواری و امکانات مرتبط دارد، مملو از فضای سبز فراوان، با تعداد زیادی گیاه و درخت، پارکهای کوچک متعدد، امکانات ورزشی و امکانات کشاورزی شهری برای بهبود تولید غذا در منطقه خواهد بود.
در بیانیه مطبوعاتی Urb توضیح داده شده است: برنامهریزی شده است تا Loop بیش از ۳ میلیون نفر از ساکنان را با استفاده از یک روش حمل و نقل سالم به خدمات و مکانهای کلیدی با پیادهروی و دوچرخهسواری در عرض چند دقیقه متصل کند. این مکان یک محیط لذتبخش با قابلیت کنترل آب و هوا در تمام طول سال فراهم میکند تا پیادهروی و دوچرخهسواری را به روش اصلی حملونقل برای ساکنان دوبی تبدیل کند. هدف این است که تا سال ۲۰۴۰ دوچرخهسواری و پیادهروی به روش اصلی حملونقل روزانه برای بیش از ۸۰ درصد از ساکنان دوبی تبدیل شود.
یکی از نمایندگان Urb گفت که این پروژه در حال حاضر در مرحله تحقیقاتی است. این یک هدف بزرگ است که تصور تحقق آن دشوار است، اما اینجا خاورمیانه است؛ جایی که پروژههای جسورانهای مانند برج خلیفه و حتی The Line را میتوان امکانپذیر دانست.