فعالیت مراکز نوآوری به گسترش روابط ایران و ازبکستان کمک می‌کند

رئیس مجلس ازبکستان گفت: فعالیت‌های مراکز نوآوری حتما به توسعه اقتصادی و اجتماعی ۲ کشور ایران و ازبکستان کمک خواهد کرد.

 

نورالدین جان اسماعیل‌اف امروز، ۱۷ اردیبهشت، در سفر به مشهد و در دیدار با استاندار خراسان رضوی با اشاره به روابط رو به گسترش ایران و ازبکستان و ابراز امیدواری برای توسعه بیشتر روابط اظهار کرد: دولت‌های ایران و ازبکستان برنامه‌های همکاری در دست اقدام دارند و بر همین اساس همکاری و تماس بین وزارتخانه‌ها و فعالان اقتصادی منجر به افزایش ارتباطات بین ۲ کشور می‌شود و حوزه‌های پارلمانی و از جمله گروه دوستی پارلمان‌های ۲ کشور در این موضوع نقش بسیار مهمی دارند.

وی با اشاره به اینکه روابط اقتصادی ازبکستان و ایران نیاز به گسترش بسیار دارد، افزود: امید است روابط اقتصادی و تجاری ۲ کشور در سطح مناسبی قرار گیرد و سفر رئیس‌جمهور ازبکستان در آینده نزدیک به ایران منجر به امضاء اسنادی برای توسعه روابط اقتصادی شود.

رئیس مجلس ازبکستان بیان کرد: با سفر به استان‌های اصفهان و خراسان رضوی توانستم با توانمندی‌های دیگر ایران آشنا شوم تا تصویر کامل‌تری از این کشور برای ما شکل گیرد.

اسماعیل‌اف در این دیدار همچنین در خصوص برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید ازبکستان و نیز توسعه سیاست خارجی با همسایگان هم مباحثی را مطرح نمود.

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار وجود حرم مطهر امام رضا(ع) را از مهمترین افتخارات مشهد و خراسان رضوی دانست و با بیان ویژگی‌ها و مختصات جغرافیایی خراسان رضوی عنوان کرد: شهر مشهد سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون زائر است.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز ادامه داد: این استان دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی در حوزه دامداری و کشاورزی است و از مهمترین صنایع موجود در استان می‌توان به صنایع غذایی اشاره کرد. البته که سایر صنایع نیز در حال پیشرفت بسیار خوبی است.

وی اضافه کرد: معادن از دیگر مزیت‌های این استان است که از آن جمله می‌توان به معدن سنگ آهن به عنوان یکی از شاخصه‌های این استان اشاره کرد که می‌تواند توسعه صنایع فولادی را در پی داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی گفت: فعالیت دانشگاه‌های بزرگی همچون دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد نیز از دیگر مزیت‌های علمی این استان به حساب می‌آید. سالانه شاهد حضور افراد بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی برای زیارت و درمان در شهر مشهد هستیم.

نظری افزود: بعد از سفر رئیس‌جمهور ایران به ازبکستان رابطه بین ۲ کشور با امضاء اسناد رو به گسترش نهاد و امیدواریم با سفر رییس‌جمهور ازبکستان به ایران، روابط بیشتر و بهتری بین ۲ کشور برقرار شود. پیشنهاد می‌کنیم استان و ولایتی در کشور ازبکستان متناظر با خراسان رضوی معرفی شود تا توسعه منطقه‌ای نیز پیشرفت داشته باشد.

 

آمادگی برای صادرات محصولات فناورانه به ازبکستان

رئیس مجلس ازبکستان همچنین در ادامه این سفر با حضور در پارک علم و فناوری خراسان رضوی که با همراهی استاندار صورت گرفت، بیان کرد: با وجود سفر کوتاه به ایران، توانستم با دستاوردهای مختلف از جمله صنایع و گردشگری آشنا شوم.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور کشور ما نیز توجه ویژه‌ای به نوآوری دارد و یکی از اولویت‌های دولت ازبکستان توسعه فناوری است.

مسعود میرزایی، رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این دیدار بیان کرد: مرکز تبادل فناوری و نوآوری می‌تواند به انتقال تکنولوژی به کشور ازبکستان یاری رساند. اولویت اقتصاد دانش‌بنیان در سرلوحه فعالیت این پارک قرار دارد و بر همین اساس و با توجه به مزیت‌های خراسان رضوی و توجه به نیازهای منطقه، فعال کردن هفت پردیس فناوری از سال گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: این پارک فعالیت‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع غذایی، معدنی، دارویی و انرژی دارد و بر همین اساس این آمادگی در تمام صنایع فناور استان وجود دارد تا به کمک توسعه فناوری کشور ازبکستان بیاییم.

میرزایی گفت: ادعا داریم که محصولات فناوری با قیمت تمام‌شده کمتر در دسترس همسایگان و از جمله کشور ازبکستان در راستای دیپلماسی فناوری قرار گیرد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا