صفاری‌نیا: تجاری‌سازی ایده‌ها موجب رقابت جهانی برای جذب نیروهای انسانی مستعد شده است

رییس پارک فناوری پردیس، معتقد است موضوع تیم‌سازی و تجاری‌سازی ایده‌ها دغدغه همه کشورها است و این امر موجب شکل‌گیری رقابت جهانی برای جذب نیروهای‌ انسانی خبره شده است، به گونه‌ای که در این رقابت جهانی، کشورها سعی می‌کنند امتیازات بیشتری برای جذب تیم‌ها قائل شوند.

 

مهدی صفاری‌نیا با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران در گفت‌وگو با ایسنا، رویدادهای فناورانه را یکی از ارکان زنده نگه داشتن زیست بوم کشورها نام برد و گفت: این رویدادها باعث می‌شود که بازیگران و عناصر آن اکوسیستم همدیگر را شناسایی کنند و در صورتی که این رویدادها به صورت بین‌المللی برگزار شود، شبکه وسیع‌تری از عناصر و فعالان این زیست بوم در ارتباط با یکدیگر قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به برخی از رویدادهای فناوری بزرگ در کشورهای همسایه و سایر کشورها، افزود: موضوع جذب تیم‌ها و افراد فناور که بتواند ایده‌ای را به مرحله تجاری‌سازی برساند، یکی از چالش‌ها در همه کشورهای دنیا به شمار می‌رود؛ از این رو شاهدیم که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی و اخیرا کشورهای شرق آسیا، “استارت‌آپ ویزا” را اجرایی کرده‌اند.

صفاری‌نیا، اظهار کرد: این رویکرد نشان می‌دهد که موضوع تیم‌سازی و در مرحله بعد تجاری‌سازی ایده‌ها، دغدغه همه کشورها است و می‌توان گفت رقابت جهانی برای جذب نیروی انسانی خبره شکل گرفته و در این رقابت جهانی، کشورها سعی می‌کنند امتیازات بیشتری را برای جذب تیم‌ها قائل شوند.

رییس پارک فناوری پردیس تاکید کرد: در این میان، رویدادهایی که از جنس شبکه‌سازی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران و ایجاد فرصت‌های جدید برای بازار محسوب می‌شوند، رونق بخش اکوسیستم‌ها و حتی جذب‌کننده بسیاری از تیم‌ها هستند، به گونه‌ای که امروزه شاهد رقابت میان استان‌های مختلف یک کشور برای جذب تیم‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه در این راستا اگر نتوانیم  فرصت‌ها و مزیت‌های موجود در کشور را به جامعه نخبگانی کشور عرضه کنیم، در امیدآفرینی برای فارغ التحصیلان و دانش‌بنیان‌ها کوتاهی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر تحول در این عرصه بسیار زیاد است و حتی قابل مقایسه با ۵ سال گذشته نیست و اوضاع اقتصاد دانش‌بنیان متحول شده، به گونه‌ای که هر ماه و بعضا هر هفته، فرصت‌های جدیدی توسط دستگاه‌های اجرایی تعریف می‌شود.

صفاری‌نیا خاطر نشان کرد: مجموعه این عوامل نشان می‌دهد که برگزاری رویدادهایی که بتواند این فرصت‌ها را به خوبی تبیین کرده، بازیگران جدید را معرفی کند و فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری از جنس تامین مالی و توسعه بازار و فرصت‌های همکاری بین‌المللی را تبیین کند، حائز اهمیت است.

وی افزود: در رصدی که سال‌های قبل داشتیم، مشاهده کردیم که تعداد زیادی از شرکت‌ها در چنین رویدادهایی در سایر کشورهای منطقه و اطراف، شرکت می‌کنند و نشان می‌دهد که تشنگی در این زمینه در بین شرکت‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وجود دارد که علاقه‌مند به توسعه شبکه‌سازی، یافتن سرمایه‌گذاران و بازارهای جدید و حتی کسب فناوری هستند.

اینوتکس با رویکرد دورهمی همه بازیگران عرصه فناوری

رییس پارک فناوری پردیس گفت: آنچه که به عنوان نقیصه اصلی دیدیم، این بود که یک رویداد ملی را که بتواند این بازیگران را در کنار همدیگر نگه دارد، کمتر داریم؛ از این رو از سال گذشته رویکرد نمایشگاه اینوتکس به سمت اکوسیستم فناوری کشور رفت تا بتواند بخش عمده‌ای از فعالان این عرصه را زیر چتر پوششی خود قرار دهد.

به گفته وی، نمایشگاه اینوتکس در گذشته رویکرد انتقال فناوری داشت، ولی با رویکرد جدید به سمت بازیگران کل اکوسیستم مانند شتابدهنده‌های نوآوری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران گام نهاده شد.

صفاری‌نیا، اظهار کرد: بعد از دو سال تمرکز در این زمینه به این موضوع رسیدیم که آحاد مردم که از نمایشگاه اینوتکس بازدید می‌کنند، ممکن است در محیط مناسب دیگر، امکان جذب بیشتری داشته باشند تا در محیط نمایشگاهی؛ از این رو رویکرد اینوتکس به سمت برگزاری این رویداد در محل پارک فناوری پردیس تعریف شد و مشاهده کردیم که با این اقدام، مردم عادی نیز از این نمایشگاه بازدید می‌کنند و این امر برای اکوسیستم نوآوری کشور فرصت است؛ چرا که سبب می‌شود نوجوانان از زمان دانش‌آموزی با حوزه‌های نوآوری آشنا شوند.

این فعال حوزه فناوری تاکید کرد: بر این اساس ما تلاش کردیم که مخاطب اینوتکس تنها افراد متخصص نباشند و این نمایشگاه نوجوانان و جوانان را نیز تحت پوشش قرار دهد، از این رو تلاش کردیم با رویکرد حرفه‌ای به شرکت‌ها، این هدف را نیز جامه عمل بپوشانیم.

وی اضافه کرد: با این رویکرد شاهد رشد خوب اینوتکس هستیم، به گونه‌ای که علی‌رغم برگزاری این رویداد در محل پارک فناوری پردیس و دور از تهران، مردم از این نمایشگاه بازدید می‌کنند. در سال جاری وضعیت بازدیدها به حدی بود که ما مشکل ظرفیت پذیرش داشتیم.

صفاری‌نیا با بیان اینکه حجم بازدیدها از نمایشگاه اینوتکس، نیاز دارد به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که اثرگذاری بیشتری در سطح ملی داشته باشد، اضافه کرد: علاوه بر آن در سال‌های اخیر بخش بین‌المللی این رویداد تقویت شده است و امسال هیات‌های خارجی از اینوتکس داشتیم، ضمن این‌که تعداد زیادی شرکت از کشورهایی چون روسیه،‌ پاکستان و ترکیه در این نمایشگاه غرفه داشتند.

رییس پارک فناوری پردیس، هدف اصلی این پارک را از برگزاری رویداد اینوتکس، عرضه توانمندی‌های کشور، شبکه‌سازی و آشنایی با بازیگران مختلف و امیدآفرینی به جامعه عنوان کرد.

برگزاری رویداد

صفاری‌نیا در خصوص برگزاری رویدادهای فناورانه در سطح وسیعی از کشور، با تاکید بر اینکه برگزاری وسیع این نوع رویدادها هم فرصت تلقی می‌شود و هم هدر رفت فرصت‌ها، گفت: از یک سو حوزه‌های مختلفی را در کشور داریم که عمق و نفوذ خوبی در کشور یافته‌اند که نمونه آن فناوری نانو، ICT و زیست فناوری است و این حوزه‌ها می‌توانند نمایشگاه‌ها و رویدادهای خاص خود را داشته باشند.

وی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و سهم آنها از بازار را از جمله عواملی دانست که حوزه‌های فناوری پرنفوذ، رویدادهای مستقلی را برگزار کنند و ادامه داد: در مقابل برخی از حوزه‌ها، حوزه‌های نوینی هستند که نمایشگاه نباید برای آنها برگزار شود؛ چرا که شرکت‌های زیادی در این حوزه‌های نوظهور فعال نشده‌اند، ولی در این حوزه‌ها می‌توان رویدادهایی برای تبیین و فرصت‌سازی برگزار کرد.

رییس پارک فناوری پردیس، هوش مصنوعی و کوانتوم را از جمله این حوزه‌های نوظهور در کشور دانست و ادامه داد: اگر رویداد و یا نمایشگاهی، هدفی را دنبال نکند و تنها صرف برگزاری برای ارائه گزارش باشد، قطعا قابل تایید نیست؛ ولی اگر هدف خاصی چون سرمایه‌گذاری و توسعه تکنولوژی را دنبال و آن را محقق کند، تعدد رویداد مانعی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: ولی از سوی دیگر برخی از کشورها را به اسم رویدادهای بزرگ می‌شناسیم؛ مثلا کشور پرتغال به رویداد “وی‌سامیت” معروف است و بهتر است کشور ما حداقل یک رویداد شناخته شده در سطح جهانی داشته باشد و در این راستا نیازمند برگزاری برنامه‌هایی هستیم که هم در ارتقای سطح رتبه جهانی نوآوری کشور در سطح بین‌المللی مؤثر باشد و هم فرصت‌های توسعه بازار را برای شرکت‌ها در سطح جهانی فراهم کند.

صفاری‌نیا تاکید کرد: برای بسیاری از شرکت‌ها، بازار داخلی به اندازه‌ای نیست که ماندگار باشند و نیازمند بازار بزرگتری هستند؛ از این رو کشور نیازمند بروز و ظهور بیشتری در بازارهای جهانی است و برگزاری رویدادهای فناورانه می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند، به شرط آنکه هدف‌گذاری بر روی آنها صورت گیرد.

رییس پارک فناوری پردیس، تاکید کرد: برگزاری مگا رویدادهای فناوری و نوآوری در سطح بین‌المللی به تنهایی محقق نخواهد شد و نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها همچون وزارت امور خارجه است.

 

جذب سرمایه‌گذاری

رییس پارک فناوری پردیس با اشاره به ظرفیت‌های جذب سرمایه در رویداد اینوتکس، گفت: در اینوتکس در تلاش هستیم که این رویداد صرفا نمایشگاهی برای بازدیدکنندگان نباشد و بتوانیم مسائل روز اقتصاد دانش‌بنیان در آن به تحلیل گذاشته شود و فرصتی برای بیان دیدگاه‌های بخش خصوصی و دولتی باشد، چالش‌های این حوزه مطرح شود و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های خاصی مد نظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: این اهداف از برگزاری یک رویداد صرف حاصل نخواهد شد، بلکه رویداد جانبی اینوتکس کمک خواهد کرد که به اهدافمان برسیم؛ چرا که محتوای اصلی در رویدادهای جانبی بیان می‌شود.

صفاری‌نیا خاطر نشان کرد: تفاوت اصلی اینوتکس با سایر رویدادهای کشور در این است که سایر رویدادها یک برنامه یک تا دو روزه در قالب همایش و کنفرانس هستند، ولی ممزوج شدن نمایشگاه با رویدادهای هدف‌محور، ابتکاری است که در اینوتکس پیاده‌سازی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا