اخبار اقتصادی اتیوپی؛ هفته اول دی ماه 1400

گزیده اخبار اقتصادی اتیوپی در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

رئیس جمهور اتیوپی با رئیس بانک توسعه آفریقا دیدار و گفتگو کرد

خانم “سهله ورک زوده” رئیس جمهور اتیوپی که به منظور دیدار و گفتگو با همتای ساحل عاجی خود به ابیجان سفر کرده بود روز پنج شنبه 25 آذر 1400 با آقای ” آکین آدسینا” رئیس بانک توسعه آفریقایی که مقر آن در ابیجان است، ملاقات و رایزنی کرد.

رئیس جمهور اتیوپی از خدمات بانک توسعه آفریقا در اعطای تسهیلات یک میلیارد و ششصد میلیون دلاری طی دو سال گذشته جهت توسعه بخش‌های کشاورزی، خطوط آبرسانی و پارک‌های صنعتی کشورش قدردانی و اعلام کرد؛ آدیس آبابا متعهد به اصلاحات سیاسی و اقتصادی برای توسعه کشور است.

رئیس بانک توسعه آفریقا نیز اعلام کرد؛ اقتصاد اتیوپی از ظرفیت‌های رشد سریع برخوردار است و مجموعه تحت مدیریتش به این موضوع واقف است. وی همچنین از تلاش‌های آدیس آبابا برای پرهیز از جنگ و برقراری صلح و ثبات در کشور که از پیش نیازهای رشد اقتصادی است قدردانی نمود.

 اتیوپی از محل صادرات طلا 241 میلیون دلار درآمد کسب کرد

آقای “تاکله اوما” وزیر معدن اتیوپی روز سه شنبه 30 آذر اعلام کرد؛ کشورش از محل صادرات طلا طی 5 ماه گذشته 241 میلیون دلار درآمد کسب کرده است. او افزود؛ علیرغم وجود چالش‌های امنیتی در اطراف معادن که عمدتاً در مناطق شمالی کشور واقع شده‌اند؛ این دستاورد دلگرم کننده است.

وی همچنین اظهار داشت؛ دولت مصمم است بخش معادن را به عنوان ستون اقتصاد کشور باز تعریف کند و آن را با سرمایه گذاری‌های خارجی، تقویت نماید.

 اتیوپی علی رغم درگیری در جنگ، اقتصاد کشور را به شکلی مؤثر مدیریت کرده است

آقای “احمد شیده” وزیر اقتصاد اتیوپی روز پنج شنبه 2 دی 1400 در میزگردی اقتصادی اعلام کرد؛ علیرغم درگیری و جنگ در کشور و احتمال سقوط اقتصاد، ارائه خدمات دولتی در بیشتر مناطق اتیوپی ادامه داشته و صادرات کشور متوقف نشده است. او افزود؛ گام بعدی بررسی آسیب‌ها و تخصیص بودجه برای بازسازی مناطق تخریب شده در جنگ است و از شرکای خارجی و اتیوپیایی‌ها خواست تا در این مسیر دست به دست هم دهند و با دولت همکاری نمایند.

 کمیته روابط آمریکا و اتیوپی (AEPAC) خواستار رفع تحریم اتیوپی و دسترسی آن کشور به قانون آگوا شد

کمیته مزبور در روز چهارشنبه 1 دی با تهیه طوماری از رئیس جمهور آمریکا در خواست کرد که به منظور حمایت از کسب و کار شهروندان اتیوپی، نام آن کشور را از قانون آگوا حذف نکند، چرا که اتیوپی برای مدت طولانی شریک راهبردی ایالات متحده در منطقه شاخ آفریقا بوده است و عدم دسترسی اتیوپی به قانون آگوا موجب ضرر دو طرف خواهد شد. همچنین در اقدامی دیگر “کریس ون هولن”، عضو کمیته روابط خارجی سنا و “کارن بأس”، عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای به رئیس جمهور بایدن نوشته‌اند و از او خواسته‌اند اتیوپی را تحت قانون رشد و فرصت آفریقا (AGOA) حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا