نخستین پرتاب “SpaceX” در سال ۲۰۲۲ انجام شد

شرکت فضایی خصوصی “اسپیس‌ایکس”(SpaceX) ۴۹ ماهواره اینترنتی “استارلینک”(Starlink) را در اولین پرتاب سال ۲۰۲۲ خود در مدار زمین قرار داد.

به نقل از شرکت “اسپیس‌ایکس”، این شرکت با موفقیت اولین ماموریت سال ۲۰۲۲ خود را با یک موشک “فالکون ۹” همراه با مجموعه جدیدی از ماهواره‌های اینترنتی “استارلینک” از فلوریدا به فضا فرستاد و سپس موشک را در دریا و بر روی یک کشتی بدون سرنشین فرود آورد.

موشک “فالکون ۹” مورد استفاده در این پرواز که قبلا نیز پرواز کرده بود، روز پنجشنبه ساعت ۱۶:۴۹ به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۱:۱۹ بامداد جمعه به وقت ایران) از مجموعه پرتاب فضایی ۴۰ در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا، حامل ۴۹ ماهواره “استارلینک” به فضا پرتاب شد.

تقریباً ۹ دقیقه پس از بلند شدن، اولین مرحله موشک به زمین بازگشت و بر روی عرشه جدیدترین کشتی بدون سرنشین اسپیس‌ایکس به نام “A Shortfall of Gravitas” فرود آمد که اولین پرتاب و فرود موفقیت‌آمیز این شرکت در سال جدید را رقم زد.

هواشناسی شرایط آب و هوایی ایده‌آلی را برای این پرتاب پیش‌بینی کرده بود و طبیعت نیز “اسپیس‌ایکس” را ناامید نکرد.

در نهایت، “اسپیس‌ایکس” استقرار موفقیت آمیز این ۴۹ ماهواره جدید “استارلینک” را حدود ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه پس از پرتاب، تایید کرد.

پرواز امروز به تلاش‌های “اسپیس‌ایکس”برای گسترش و ارتقای صورت فلکی اینترنتی در حال رشد “استارلینک” ادامه می‌دهد و سی و پنجمین پرتاب اختصاصی “استارلینک” را از سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. این پرتاب تعداد کل ماهواره‌های “استارلینک” را تقریباً به ۲۰۰۰ ماهواره می‌رساند.

همچنین این شرکت به تلاش‌های خود برای پرتاب ماهواره‌های جدید ارتقا یافته ادامه می‌دهد. این شرکت در تلاش برای برقراری ارتباط میان ماهواره‌ها، آنها را به مرتبط کننده‌های لیزری ویژه مجهز کرده است. به این ترتیب ماهواره‌ها می‌توانند بدون اتکا به رله‌های زمینی به طور موثرتری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

هدف اصلی صورت فلکی “استارلینک” ایجاد ارتباط بین مردم در سراسر جهان و ارائه اینترنت پرسرعت به آنها است، به ویژه آنهایی که در مناطق روستایی و دورافتاده هستند که ارتباط کمی با دنیا دارند یا کاملا بدون ارتباط هستند. تا به امروز، این سرویس در ۲۰ کشور به طور کامل عملیاتی شده و در دسترس قرار گرفته است و این تعداد مدام در حال افزایش است و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار مشترک دارد.

این پرواز سال پرماجرای دیگری را برای “اسپیس‌ایکس” آغاز کرد. این شرکت در سال ۲۰۲۱، رکورد جدیدی را در زمینه بیشترین پرتاب در یک سال با ۳۱ پرتاب ثبت کرد. این شرکت همچنین در مجموع، ۱۲ فضانورد را در سه ماموریت “کرو دراگون”(Crew Dragon)، از جمله چهار شهروند عادی را طی ماموریت “اینسپایریشن۴”(Inspiration۴) به فضا فرستاد.

“اسپیس‌ایکس” تلاش خواهد کرد تا در سال جدید میلادی نیز سرعت پرتاب سریع خود را حفظ کند، زیرا این شرکت به گسترش صورت فلکی ماهواره‌های اینترنتی در حال رشد خود ادامه می‌دهد.

همچنین در این ماه، سومین مأموریت اشتراکی این شرکت که به پرتاب تعداد زیادی از ماهواره‌های کوچک در مدار اختصاص دارد، در برنامه قرار دارد. پس از انجام این پرتاب در تاریخ ۱۳ ژانویه، این شرکت همچنین یک ماهواره شناسایی راداری را برای “آژانس فضایی ایتالیا” به فضا خواهد فرستاد. این ماهواره که “CSG ۲” نام دارد، قرار است در تاریخ ۲۴ ژانویه پرتاب شود.

شرکت “اسپیس‌ایکس” در سال ۲۰۱۵ با بازیابی اولین تقویت کننده مرحله اول موشک خود، بازی موشک‌های فضایی را متحول کرد. این موفقیت به لطف یک مجموعه به‌روزرسانی‌هایی حاصل شد که این شرکت برای موشک “فالکون ۹”  خود انجام داد.

موشکی که در پرواز امروز استفاده شد، “B۱۰۶۲” نام دارد و اولین بار در نوامبر ۲۰۲۰ با یک ماهواره ارتقا یافته “GPS III” برای نیروی فضایی ایالات متحده به فضا پرتاب شد.

کشتی بدون سرنشین “A Shortfall of Gravitas” جدیدترین کشتی بدون سرنشین شرکت “اسپیس‌ایکس” است. این کشتی مورد انتظار در سال ۲۰۲۱ به ناوگان “اسپیس‌ایکس” اضافه شد و تعداد کل کشتی‌های بدون سرنشین مخصوص فرود موشک‌های این شرکت را به سه فروند رساند. این کشتی‌های بزرگ، در طرح بزرگ “اسپیس‌ایکس” برای استفاده مجدد از موشک‌ها از اجزای حیاتی هستند و در نهایت این شرکت را قادر می‌سازند تا موشک‌های بیشتری را به پرواز درآورد.

“اسپیس‌ایکس” دو راه برای بازیابی موشک‌ها دارد؛ فرود آنها بر روی یک سکوی شناور در دریا یا بازگشت به خشکی و فرود روی یک سکوی فرود تعیین‌ شده که فرود بر روی زمین به سوخت بیشتری نیاز دارد، بنابراین “اسپیس‌ایکس” معمولاً تصمیم می‌گیرد موشک‌های خود را بر روی کشتی‌های بدون سرنشین فرود بیاورد و از بازیابی موفقیت‌آمیزتر آنها اطمینان حاصل کند، زیرا هر مأموریتی سوخت اضافی لازم برای بازگشت به خشکی را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا