هدایت روبات‌های فضایی با امواج مغزی

به نقل از scmp، گروهی از محققین چینی فناوریی ایجاد کرده‌اند که به فضانوردان اجازه می‌دهد تا تجهیزات روباتیک را با استفاده از امواج مغزی خود هدایت کنند.

این فناوری می‌تواند نحوه کار فضانوردان با بازوی بزرگ (دستگاهی پیچیده با قطعات انعطاف‌پذیر بسیار) ایستگاه فضایی چین را تغییر دهد. فضانوردان در حال حاضر این دستگاه را با استفاده از صفحه‌کلید و اهرمک هدایت می‌کنند که در شرایط بی‌وزنی دشوار است. فناوری کنترل مغزی موجود می‌تواند دستگاه را با دقت ۴۰ تا ۸۰ درصد هدایت کند که پایین‌تر از استاندارد موردنیاز در فضاست، اما یک شبیه‌سازی از رابطه جدید مغز و رایانه با دقت بیش از ۹۹ درصد را نشان می‌دهد. برای درک این عدد می‌توان گفت که میانگین دقت تایپ در صفحه‌کلید تنها حدود ۹۲ درصد است.

استفاده از این دستگاه که بر روی سر نصب می‌شود، آسان است و یک فرد آموزش ندیده می‌تواند دستورهای لازم را با دقت و سرعت بالا به دستگاه صادر کند.

چین نخستین کشوری است که کنترل مغزی در فضا را معرفی کرده است. در مأموریت شنزو ۱۱ سال ۲۰۱۶ نیز فضانوردان چینی از یک دستگاه ذهن خوان استفاده کردند.

جزییات فناوری جدید که از سوی مرکز آموزش و تحقیق فضانوردان در پکن انجام شده، مخفیانه باقی مانده است اما به گفته محققین آن، داده‌های تجربی نشان از ظرفیت بالای این فناوری دارد.

اکتشافات فضایی در آینده با همکاری انسان و دستگاه‌ها انجام خواهد شد و افراد دیگر نیازی به استفاده از صفحه‌کلید، اهرمک و ماوس نخواهند داشت و می‌توانند از مغز و چشم خود استفاده کنند.

پس از تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز در ایستگاه فضایی تیانگونگ، می‌توان از این فناوری استفاده کرد.

فعالیت‌های مغزی انسان بسیار پیچیده است و چالش اصلی برای هدایت مغزی تفکیک سیگنال‌های مفید از صداهای زمینه‌ای است. برای بهبود عملکرد این دستگاه، محققین از هوش مصنوعی برای کارکرد بهتر این فناوری استفاده کرده‌اند.

از ۳۵ داوطلب برای حرکت بازی رباتیک مجازی با امواج مغزی استفاده شد و ۱۱ نفر از آن‌ها بدون مشکل این کار را انجام دادند. میانگین دقت این کار نیز ۹۹٫۰۷ درصد بود. دستگاه می‌تواند به سرعت فرمان را تشخیص دهد و پهنای باند اطلاعات که از طریق مغز به رایانه منتقل می‌شود ۱۵۰ بایت در دقیقه است.

هنوز مشخص نیست که چه زمانی می‌توان از این فناوری در مأموریت‌های فضایی استفاده کرد، اما به گفته محققین پروژه به زودی برای انجام وظایف پیچیده و دقت و سرعت بیشتر به‌روزرسانی خواهد شد.

از این فناوری می‌تواند در کارخانه‌ها و ربات‌های صنعتی هم استفاده کرد تا دقت و سرعت خط مونتاژ را افزایش داد.

گروهی از محققین دانشگاه ملی فناوری دفاعی نیز اخیراً کلاه ذهن خوان برای سربازان چینی در جنگ‌های شهری طراحی کرده‌اند. در این طراحی فناوری کنترل مغز و واقعیت مجازی با یکدیگر ترکیب‌شده تا به سربازان برای شناسایی، ردیابی و حذف دشمن‌های پنهان در ساختمان‌ها کمک کند.

مقامات ایالات‌متحده بر این نظر هستند که چنین فناوری به چین در میدان جنگ مزیت می‌بخشد و امنیت ملی آمریکا را تهدید خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا