دسترسی کاربران تلفن همراه به دوربین‌های فضا

به نقل از scmp، چین قرار است در ماه جولای یک ماهواره به فضا پرتاب کند و فناوری جدیدی را بیازماید که در آن به کاربران تلفن‌های هوشمند دسترسی سریع به دوربین‌های با وضوح بالا در فضا داده می‌شود.

مهندسین سنجش از دور چین و مدیران پروژه ماهواره‌ای Luojia-3 01 اعلام کردند که با استفاده از این فناوری می‌توان پخش زنده از ماهواره‌های در حال گردش را با تأخیر کمتر از ده دقیقه بر روی تلفن‌های هوشمند مشاهده کرد. این نوع از خدمات در حال حاضر تنها در اتاق‌های جنگ برخی از قدرتمندترین کشورها قابل دسترسی است؛ اما با این فناوری هرکسی می‌تواند به این تصاویر دسترسی رایگان داشته باشد.

Luojia-3 01 شبیه هیچ یک از ماهواره‌هایی که تاکنون پرتاب شده نیست و یک ماهواره رصد زمین با تلسکوپ قدرتمند است که می‌تواند تصاویر یا فیلم‌هایی با وضوح ۰٫۷ متر بگیرد – به این معنی که می‌توان از آن برای شناسایی ساخت خودرو از ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری (۳۱۰ مایلی) استفاده کرد. این ماهواره همچنین ظرفیت انتقال داده با سرعت بسیار بالا را دارد. همچنین می‌توان خدمات موقعیت‌یابی نظیر GPS و بیدو را نیز با دقت بالا ارائه دهد.

محققین امیدوارند این پروژه بتوانند عملکردی بیشتر و با سرعتی بالاتر از سایر ماهواره‌های چین داشته باشد و هدف اصلی آن کاهش تأخیر به مقدار ثانیه عنوان شده است.

اغلب ماهواره‌های رصد زمین، پس از تصویربرداری باید داده‌ها را فشرده و آن را در هارد ذخیره کنند و این داده ها در ایستگاه زمینی دانلود، پردازش و تحلیل شده و در نهایت به تصاویر مناسب برای استفاده کاربران در رایانه تبدیل می‌شوند و این فرایند چندین ساعت و روز زمان می‌برد.

اما Luojia-3 01 می‌تواند خودش اغلب فرایند پردازش داده‌ها و تحلیل آن را انجام دهد و این به لطف استفاده از آخرین فناوری هوش مصنوعی است که در آن به کار رفته و به‌جای ارسال به ایستگاه زمینی، اطلاعات را با استفاده از محدوده مایکروویو با فرکانس بالا سریعاً به نزدیک‌ترین ماهواره ارتباطی چینی انتقال می‌دهد.

دانشمندان مدعی هستند که با استفاده از این شبکه ماهواره‌ای کوچک و کم‌هزینه و نزدیک به زمین هرکسی می‌تواند تصاویر لحظه‌ای از هرجای زمین را با استفاده از تلفن خود دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا