در نمایشگاه تجارت 2022 کنیا چه گذشت؛ iHiT کنیا

آشنایی با اکوسیستم تجاری-فناوری کنیا

کنیا از کشور های مهم و درحال توسعه در منطقه شرق آفریقا و در ساحل اقیانوس هند است که از موقعیت ژئوپولیتیک و آب و هوای مطبوعی بر خوردار می باشد . این کشور که در گذشته انگلیس شرق نامیده می شد هم اکنون راه عبور کالا برای چندین کشور آفریقایی محصور در خشکی از جمله اوگاندا ، روندا ، بوروندی ، جنوب سودان ، و کنگو دموکراتیک محسوب می شود و از این طریق درآمد قابل ملاحظه ای کسب می کند.

کنیا صنعتی ترین کشور در جامعه شرق آفریقا محسوب می شود که در آن شرکت های بزرگ چند ملیتی همچون شرکت های انگلیسی،آلمانی ،فرانسوی ،هلندی ،آمریکایی و ژاپنی با بیشترین سرمایه گذاری مشغول فعالیت می باشند.

از ویژگی های ساختار صنعتی کنیا مقیاس بزرگ واحد های صنعتی و عمدتاً سرمایه بر بودن انهاست که از طریق دولت نیز شدیداً حمایت می شوند. بدین لحاظ سرمایه خارجی در توسعه صنعتی کنیا نقش مهمی داشته و هم اکنون نیز بر عهده دارد. از دهه 80 سیاست صنعتی از الگوی جایگزینی واردات به سوی آزاد سازی و توسعه واردات گرایش پیدا کرده است.

بدین منظور در کنیا 5 منطقه پردازش صادرات ( مجدد ) همراه با انواع مشوق ها و معافیت ها برای جلب سرمایه های خارجی در نظر گرفته است.هم اکنون بخش صنعت در کنیا 3/16 در صد تولید ناخالص این کشور را عهده دار است.

بخش صنعتی در کنیا شامل صنایع سبک و کوچک از قبیل فرآورده های غذایی ،آسیاب برای تهیه آرد ، باغداری و گلکاری صنعتی ،و همچنین صنایع مصرفی و خانگی مثل پلاستیک ،مبلمان ، لباس و سیگار می باشد . کارخانه های نورد آلومینیوم و آهن و تصفیه نفتی و فر آورده های نفتی را نیز باید در این بخش نامبرد.

باتوجه به کمبود منابع انرژی و برق و ناکار آمدی دستگاه اداری توسعه صنعتی در این کشور دچار مشکل و اختلال است . اما اقداماتی در زمینه توسعه صنعت و خصوصی سازی شرکت های دولتی آغاز شده است .

مراکز اصلی صنعت در کنیا، در مناطق شهری واقع در مناطق نایروبی ، مومباسا، وکیسومو ایجاد شده است.اغلب کارهای صنعتی درکنیا، وابسته به محصولات کشاورزی می باشند.

از محصولات وابسته کشاورزی می توان به گلخانه های صنعتی ، گوشت قرمز و محصولات دامی و لبنی اشاره نمود.

چرم ،کاغذ،پارچه و شکر از دیگر اقلام می باشند.اگر چه کنیا از لحاظ تامین انرژی و سوخت نیازمند واردات می باشد اما فرآورده های نفتی نیز توسط پالایشگاه های موجود تولید می شوند.

از جمله معادن مهم کنیا نیز می توان به معادن طلا، نقره، کربنات سدیم، سنگ، جواهر، فلوریت، روی ، سیلیس، سنگ آهن، منیزیم ،نمک ،میکا و مس اشاره نمود.

صنعت گردشگری و توریست در کنیا پس از کشاورزی از دومین جایگاه در منبع درآمد خارجی بر خوردار می باشد.از جاذبه های توریستی به 24 پارک ملی وحش اشاره کرد که تحت حفاظت شدید قراردارد . از دیگر چشم اندازهای توریستی می توان به مساجد و آثار معماری اسلامی در استان ساحلی و شهرهای مومباسا و لامو ،کشتزارهای قهوه و چای در تیکا،رشته کوه های کلیمانجارو و موزه حیات وحش ،قلعه مسیح در مومباسا و سواحل دریای هند اشاره نمود.

اقلام صادراتی کنیا

1-درختان زنده ،گیاهان و گل : 779.4 میلیون دلار آمریکا (22.6٪ از کل صادرات)

2-قهوه ، چای ، ادویه جات: 612 میلیون دلار (17.8٪)

3-لباس ، لوازم جانبی (بافندگی و قلاب بافی): 303.7 میلیون دلار (8.8٪)

4-سنگ معدن: 272.6 میلیون دلار (7.9٪)

5-میوه ها ، آجیل ها: 241.3 میلیون دلار (7٪)

6-سبزیجات: 225 میلیون دلار (6.5٪)

7-لباس های بافتنی و لوازم جانبی: 191.4 میلیون دلار (5.6٪)

8-آماده سازی سبزیجات / میوه و آجیل: 116.4 میلیون دلار (3.4٪)

9-تنباکو ، جایگزین های تولیدی: 70.6 میلیون دلار (2٪)

10-دانه های روغنی: 65.2 میلیون دلار (1.9٪)

اقلام وارداتی کنیا

1-ماشین آلات از جمله رایانه : 1.4 میلیارد دلار آمریکا (9.8 درصد از کل واردات)

2-ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی : 1.3 میلیارد دلار (9.1٪)

3-وسایل نقلیه: 1.2 میلیارد دلار (8.8٪)

4-سوخت های معدنی از جمله نفت: 1.1 میلیارد دلار (7.9٪)

5-آهن ، فولاد: 878.2 میلیون دلار (6.3٪)

6-پلاستیک ، محصولات پلاستیکی: 828.4 میلیون دلار (5.9٪)

7-داروسازی: 535.1 میلیون دلار (3.8٪)

8-غلات: 487.9 میلیون دلار (3.5٪)

9-محصولات آهن یا فولاد: 335.2 میلیون دلار (2.4٪)

10-کاغذ ، اقلام کاغذی: 294.6 میلیون دلار (2.1٪)


معرفی نمایشگاه تجارت کنیا

نمایشگاه تجارت کنیا به عنوان بزرگترین رویداد نمایشگاهی شرق افریقا هر ساله در مرکز تجاری شهر نایروبی پایتخت کنیا برگزار می‌شود. این رویداد بزرگ هر ساله با حضور شرکت‌های بین‌المللی و ده‌ها هزار بازدید کننده از سراسر دنیا از آخرین دستاوردها و نوآوری‌ها در حوزه‌های زیر رونمایی می‌کند:

1-تجهیزات و محصولات چند منظوره

2-دارو و تجهیزات پزشکی

3-پلاستیک ، چاپ و بسته بندی

4-کشاورزی و صنایع غذایی

نمایشگاه تجارت کنیا 2022 بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا ، امسال با استقبال گسترده ای رو به رو شد و بیش از 40 کشور متقاضی حضور در این نمایشگاه بودند که در نهایت با حضور 30 کشور در تاریخ 19 الی 21 خرداد 1401 برگزار گردید.

خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا (iHiT) نیز با حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی اقدام به برپایی پاویون شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در دو بخش جداگانه پزشکی و غیر پزشکی با حضور چندین شرکت دانش ‌نیان ایرانی کرد.

در مراسم افتتاحیه این رویداد، سفرای 30 کشور شرکت کننده همراه با جمعی از مسئولین بخش دولتی و خصوصی کنیا حضور داشتند. در این مراسم سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا، جناب آقای جعفر برمکی و دبیر ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی، جناب آقای حسین ملازاده نیز حضور داشتند. آقای برمکی دقایقی در این افتتاحیه سخنرانی نمودند.

ezam be kenya khordad 140113

خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا (iHiT) نیز با حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به برپایی دو پاویون جداگانه در دو حوزه پزشکی و غیر پزشکی شد.

محصولات شرکت های دانش بنیان در پاویون پزشکی شامل موارد زیر است:

  • تجهیزات پزشکی
  • داروهای انسانی
  • داروهای دامی

محصولات شرکت های دانش بنیان در پاویون غیر پزشکی شامل موارد زیر است:

  • نرم افزار
  • برق و الکترونیک
  • مواد غذایی
  • مواد پیشرفته (چسب و بسته بندی، روغن و افزودنی های روغن)
  • کشاورزی

تصاویر نمایشگاه و پاویون‌ها

اسلاید 1 | ezam be kenya khordad 14012
اسلاید 2 |ezam be kenya khordad 14017
اسلاید 3 | ezam be kenya khordad 14018
اسلاید 4 | ezam be kenya khordad 14016
اسلاید 5 | ezam be kenya khordad 140116
اسلاید 6 | ezam be kenya khordad 14013
اسلاید 7 | ezam be kenya khordad 14014
اسلاید 8 | ezam be kenya khordad 14015

    بازدید معاون وزیر بهداشت و رئیس اتاق بازرگانی کنیا از پاویون ایران

    معاون وزیر بهداشت کنیا در بازدید خود از نمایشگاه تجارت کنیا، در بازدیدهای محدود خود در پاویون محصولات دانش بنیان ایرانی حضور یافت. ایشان به تماشای اخرین دستاوردهای حوزه پزشکی کشورمان ایستادند و همچنین برای تامین برخی از تجهیزات پزشکی با 3 شرکت دانش بنیان صحبت کردند.

    azir behdasht kenya 1401khordad

    دکتر اریک روتو ، رئیس اتاق بازرگانی کنیا در بازدید از پاویون محصولات دانش‌بنیان ایرانی به تماشای آخرین دستاوردهای تجهیزات پزشکی و دارویی ایران پرداختند. دکتر روتو که رئیس بیمارستان‌های زنجیره ای کنیا نیز می‌باشد، برای تجهیز کردن چند بیمارستان با شرکت‌های ایرانی اظهار علاقه نمودند و به مذاکره پرداختند.

    rais otagh b kenya 1401


    برگزاری جلسات مذاکره (B2B) برای صادرات محصولات دانش بنیان

    به همت خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا (iHiT) در طول برگزاری نمایشگاه، جلسات متعددی برای مذاکره بین تاجران فعال کنیایی با شرکت‌های دانش بنیان ایرانی برگزار شد؛ که منجر به انجام توافقاتی جهت همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با تاجران کنیایی شد.


    رویدادهای جانبی نوآورانه-فناورانه

    ♦️ برگزاری کارگاه آموزشی در حوزه برق و الکترونیک توسط دکتر داورپناه

    این کارگاه توسط دکتر داورپناه مدیرعامل شرکت الکترونیک سازان فن آریا با حضور جمعی از دانشجویان برتر رشته برق و الکترونیک دانشگاه نایروبی، مهندسین ارشد اداره‌های خصوصی و دولتی برق کنیا در iHiT کنیا و برگزار شد.

    haghpanah workshop khordad 1401 kenya 2

    هدف از برگزاری این کارگاه انتقال دانش و تجربه جهت ارائه راه حل برای حل مشکل برق کنیا و به روز رسانی شبکه‌های موجود از طریق محصولات تولیدی این شرکت دانش بنیان بود.

    این روش بازاریابی و بازارسازی برای اولین بار بود که توسط iHiT کنیا انجام میشد و با استقبال زیادی مواجه نیز شد. در انتها ادارات کنیا از ایشان دعوت به عمل آوردند که این دوره ها بصورت حضوری و آنلاین ادامه پیدا کند.

    ♦️ نشست صمیمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا و شرکت های دانش بنیان

    به دعوت سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در محل سفارت در این نشست حاضر شدند. در این نشست سفیر جمهوری اسلامی ایران از فرصت‌های موجود در بازار شرق افریقا و همچنین برنامه‌های توسعه سفارت ایران در جهت افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به کنیا سخن گفتند. در ادامه نشست شرکت‌های دانش‌بنیان دغدغه‌ها و انتظارات خود برای ورود به این بازار را مطرح کردند.

    ziafat sham kenya 14011

    در خلال این مراسم جناب آقای مهندس امانی مدیرعامل صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری، به معرفی انواع حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین صندوق توسعه صادرات و تبادل فناوری به عنوان کارگزار صادراتی این صندوق پرداختند.

    سپس جناب آقای دکتر ملازاده دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی، ضمن تشکر و قدردانی از حامیان و مجریان این رویداد جهت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی، شرکت‌های حاضر را به بهره‌مندی هر چه بیشتر از این قبیل حمایت‌ها در جهت توسعه بازارهای صادراتی خود تشویق نمودند.

    ♦️ بازدید شرکت های دانش بنیان از خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا (iHiT)

    شرکت‌های دانش‌بنیان از خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا بازدید کردند و از نزدیک شاهد نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان ایرانی بودند. در این بازدید شرکت‌ها با فضا‌های کار اشتراکی و اختصاصی و خدمات ارائه شده توسط خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا، به شرکت‌های ایرانی آشنا شدند.

    شرکت‌های دانش بنیان در ادامه با جناب آقای مهندس امانی، مدیرعامل صندوق توسعه صادرات به گفت و گو پرداختند. در این جلسه شرکت‌ها با خدمات صندوق توسعه صادرات به شرکت‌های دانش بنیان آشنا شدند و همچنین با ابراز دغدغه ها و مشکلاتشان در امور صادراتی ، خواستار حمایت‌های بیشتر شدند.

    تصاویر بازدید دانش‌بنیان‌های ایرانی از iHiT کنیا

    اسلاید 1 | ezam db1401 kenya2
    اسلاید 2 | ezam db1401 kenya3
    اسلاید 3 |ezam db1401 kenya4
    اسلاید 4 | ezam db1401 kenya1

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

      دکمه بازگشت به بالا