مدرنسازی وسایل حمل و نقل عمومی در چین؛ Tramwayبرقی بدون راننده

استودیوی “پونتی دیزاین” از طرح مفهومی یک تراموای برقی دو طبقه بدون راننده برای ورود به خیابان‌های هنگ کنگ پس از دوران شیوع کووید رونمایی کرده است. این وسیله نقلیه غول‌پیکر که آیلند(Island) به معنای جزیره نامیده می‌شود، دارای نیمکت‌های دوار بزرگ در خود است که مسافران در آن، رو به بیرون می‌نشینند.

پنجره‌های خمیده و نمای بالای این تراموا اجازه می‌دهد تا نور خورشید در طول روز وارد شود و به مسافران این امکان را می‌دهد تا از منظره شهر در شب نیز لذت ببرند.

به گفته این شرکت، فضای داخلی شیک و راحت، با دیوارهای خاکستری زغالی، صندلی‌های بالشتک‌دار، کف‌پوش چوبی و تزئینات با روکش طبیعی همراه شده است. گفتنی است که طرح آیلند برنده جایزه طراحی جهانی GIDA ۲۰۲۰ شده است.

هدف این مفهوم جدید این است که مردم به جای استفاده از خودروهای شخصی و سایر وسایل حمل و نقل شخصی خود از وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده کنند، چرا که مردم از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ تقریباً سه سال است که از آن اجتناب کرده‌اند.
island tram concept design andrea ponti dezeen 2364 col 12 852x522 1


Tramway چیست؟


island tram concept design andrea ponti dezeen 2364 col 14 852x522 1آندریا پونتی، طراح ایتالیایی الاصل این مفهوم می‌گوید: این امر به ویژه در شهر پرجمعیت هنگ کنگ، جایی که رعایت فاصله اجتماعی دشوار است، مهم است.

پونتی علاوه بر آیلند، ایستگاه‌هایی مخصوص این تراموا را نیز طراحی کرده است که مسافران می‌توانند از هر دو طرف آن پیاده شوند و همچنین جریان هوای بهتری را فراهم می‌کنند. هر تراموا دارای یک نقطه اتصال است که امکان شارژ سریع در توقف‌ها را فراهم می‌کند.

هزینه سفر با این تراموای برقی به صورت بدون تماس از طریق کارت بانکی قبل از سوار شدن به وسیله نقلیه انجام خواهد شد.

island tram concept design andrea ponti dezeen 2364 col 6 852x524 1

پونتی می‌گوید: آیلند نشان دهنده روح آینده‌نگرانه هنگ کنگ است و مفهوم جدیدی از حمل و نقل عمومی را معرفی می‌کند که بر عادت به فاصله‌گذاری اجتماعی غلبه می‌کند.

وی افزود: ایده طراحی یک تراموا، تصادفی نیست، چرا که تراموا یکی از دیدنی‌های هنگ کنگ است و امسال ۱۱۵ سالگی خود را جشن می‌گیرند.

این طراح ادامه داد: مفهوم فاصله‌گذاری اجتماعی که آزادی حرکت و تعامل افراد را محدود می‌کند، به چالش طراحی و نقطه کانونی مفهوم جدید تبدیل شد. ما اکنونک دیگر نباید جداسازی کنیم، بلکه باید در فضاهای عمومی با یک رویکرد طراحی یکپارچه و مؤثر بازنگری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا