گردهمایی شرکت‌های حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته

به همت باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان و حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، گردهمایی شرکت های حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، پنجشنبه مورخ 16 آذرماه در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی برگزار شد. 40 شرکت فعال در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته در این گردهمایی حضور داشتند.

 

حضور مسئولین حمایت‌ها در کنار شرکت‌ها

یکی از مهم ترین ویژگی های گردهمایی های باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان IHTECC حضور سیاست گذاران و مسئولین حوزه دانش‌بنیان است. ارتباط مستقیم شرکت ها با مسئولین دو مزیت اساسی دارد. اولین مزیت، ارتباط مستقیم شرکت ها با سیاست گذاران حوزه دانش بنیان و طرح مستقیم چالش ها و مشکلات پیش روی آن ها با مسئولین است. درک صحیح و بی واسطه مسئولین از مسائلی که شرکت ها با آن در ارتباط هستند نیز دومین مزیت محسوب می شود.

همان طور که در گردهمایی های پیشین IHTECC سیاست گذاران حوزه دانش بنیان حضور داشتند در گردهمایی شرکت های حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته نیز مسئولین زیر حاضر و با شرکت ها در مورد مسائل اساسی صادرات دانش بنیان صحبت کردند:

در گردهمایی IHTECC چه گذشت؟

دکتر جعفری راد رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی ابتدا توضیحاتی در خصوص اهمیت صادرات دانش بنیان بیان کرد. پس از آن مهندس قدمگاهی ابزارهای حمایتی در حوزه صادرات را برای شرکت ها تبیین کرد. مدیر دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل گفت:

“کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری، باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان و 25 پایگاه صادراتی در کشورهای مختلف از مهم ترین ابزارهای حمایتی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری برای توسعه بازار بین المللی شرکت های دانش بنیان هستند.”

وی افزود: اختصاصا، مهندس اتراکی در دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل در حوزه صادرات ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته با شرکت های دانش بنیان همکاری می کنند.

در ادامه دکتر هادوی اهداف و ماموریت های ستاد اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی را برای شرکت ها تشریح کرد و گفت: ماموریت ستاد کمک به شرکت های دانش بنیان در راستای صادرات محصولات و خدمات به دیگر کشورهاست. وی گفت: زمان تحویل مناسب کالا و ارائه خدمات پس از فروش مناسب از ملزومات اثبات کیفیت محصولات ایرانی است. هادوی گفت: در حال حاضر انجمن ها و کارگروه های مختلف به صورت ویژه روی این موضوع تمرکز دارند.

پس از این خانم کهنسال باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان را به شرکت ها معرفی کرد. ورود به فرآیند ارزیابی صادراتی اولین شرط استفاده از حمایت هاست که در ادامه توسط خانم کهنسال، مدیر IHTECC تفسیر شد. همچنین کهنسال در مورد تقویم نمایشگاهی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری، توضیحاتی بیان کرد. این تقویم به شرکت ها کمک می کند حداقل یک سال قبل، برای حضور در نمایشگاه های بین المللی و پاویون های دانش بنیان در بزرگ ترین نمایشگاه ها، برنامه ریزی کنند.

پرسش‌های شرکت‌ها در گردهمایی باشگاه

پس از صحبت های مسئولین، شرکت ها مسائل صادراتی خود را بیان کردند. قوانین تعهد ارزی یکی از مشکلات اصلی صادرات شرکت هاست که متاسفانه روند صادرات برخی شرکت ها را کند و یا حتی مختل کرده است. به اذعان شرکت های حاضر، بدون حل تفاوت قیمت ارز، مشکل صادرات حل نخواهد شد.

مدت زمان زیاد و هزینه های گزاف که صرف واردات مواد اولیه می شود، از دیگر مشکلاتی بود که شرکت ها مطرح کردند. به زعم شرکت ها، در این خصوص هیچ فعالیتی از سوی شرکت ها سودمند نیست و نیاز به اقدام دولتی احساس می شود. شرکت های دیگر، نیاز خود به مشاوره های حرفه ای صادراتی را مطرح کردند و گفتند مشاوره های کنونی اغلب ناکافی است و باید سطح کیفی آن بالاتر برود. همچنین برخی از شرکت ها نیاز به خدمت اعتبار سنجی شرکت ها در خارج از کشور را مطرح کردند و درخواست افزودن این خدمات به خدمات صادراتی را داشتند.

فرآیند طولانی دریافت استانداردهای بین المللی و هزینه های بالای آن، بخش دیگری از مشکلات شرکت ها در صادرات به دیگر کشورها را تشکیل می داد. درجه اعتبار این استانداردها در کشورهای مقصد نیز موضوعی است که باید به آن توجه شود.

پاسخ به چالش‌های صادراتی شرکت‌ها

خانم کهنسال مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری مسیر ثبت درخواست مشاوره یا حتی ایجاد موضوع مشاوره جدید را به شرکت ها اعلام کردند. وی گفت: برای این منظور شرکت ها می توانند به سامانه جامع ارزیابی وارد شوند و پس از تکمیل اطلاعات و ارسال فرم خود، از مشاوره های IHTECC و کریدور صادرات استفاده کنند.

مهندس قدمگاهی با اشاره به مشکلات رفع تعهدات ارزی شرکت ها گفت: باید در این مدل یک راهکار قانونی وجود داشته باشد که از شرکت های دانش‌بنیان تحت آن به راحتی مورد حمایت قرار بگیرند. در مرکز تعاملات این موضوع در حال پیگیری است و ان شاءلله برای شرکت‌ها مفید واقع شود.

همچنین خانم کهنسال در مورد ایفای تعهدات ارزی شرکت ها گفت: باشگاه صادرات کارگاه هایی با همین موضوع برگزار کرده که مورد استقبال شرکت ها قرار گرفت. بخشی از چالش ها آگاهی از قوانین این حوزه است و این کارگاه ها با هدف آگاهی از این قوانین برگزار می شود.

مسئولین در مورد دریافت استانداردهای بین المللی به خدمتی که سال هاست در این خصوص به شرکت ها اعطا می شود اشاره کردند. این خدمت با بررسی اعتبار استاندارد، از چالش های بعدی جلوگیری می کند. با وجود اینکه مبلغ حمایت از دریافت استانداردهای بین المللی قابل توجه است؛ اما همچنان مسئولین در تلاشند رقم آن را در آیین نامه های جدید افزایش دهند. شرکت ها می توانند جهت استفاده از این حمایت مالی و خدمت به سایت کریدور مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا