اُمیکرون یاغی‌ترین سویه کرونا؛ سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع امیکرون در اروپا هشدار داد

رئیس بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت در مورد احتمال فروپاشی بخش بهداشت در اروپا در پی تشدید شیوع سویه امیکرون هشدار داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، هانس کلوگه، رئیس بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه به کشور‌های این قاره هشدار داد که آماده ”خیز گسترده‌ای“ در موارد ابتلا به کرونا در میانه گسترش سویه امیکرون باشند. او همچنین توصیه کرد، دوز یادآور واکسن کرونا برای محافظت از سویه امیکرون تزریق شود.

هانس کلوگه گفت: سویه امیکرون کرونا از هنگام ظهور در اواخر ماه نوامبر دست کم در ۳۸ کشور از ۵۳ کشور منطقه اروپایی این سازمان ردیابی شده و در حال حاضر در برخی کشور‌ها نظیر دانمارک، پرتغال و انگلیس تبدیل به سویه غالب شده است.

او اظهار کرد: داریم می‌بینیم که توفان دیگری در راه است. در عرض چند هفته آینده امیکرون در بیشتر کشور‌های منطقه غالب خواهد شد و سیستم‌های بهداشتی را که همین حالا تحت فشارند بیشتر به سمت پرتگاه فروپاشی پیش خواهد برد.

منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت همچنین شامل روسیه و دیگر جمهوری‌های شوروی سابق و نیز ترکیه است. داده‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر این منطقه شاهد بیشترین شمار مبتلایان به کرونا به نسبت جمعیت در مقایسه با جا‌های دیگر جهان بوده است.

مقامات حتی پیش از ظهور سویه امیکرون نسبت به احتمال وقوع ۷۰۰ هزار فوتی کرونا تا ماه مارس در این منطقه هشدار داده بودند.

سازمان جهانی بهداشت در ژنو توصیه کرده است که دوز یادآور واکسن کرونا برای افراد آسیب پذیرتر ذخیره شود، اما کلوگه با اصرار از همه افراد خواست دوز یادآور تزریق کنند و اعلام کرد: دوز یادآور مهم‌ترین شیوه واحد دفاعی در برابر امیکرون است.

15343329 129

میزان سرایت پذیری کرونای اُمیکرون فوق العاده بالا است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،دکتر موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:مهمترین ویژگی سویه اُمیکرون کرونا که باعث این همه نگرانی در دنیا شده میزان سرایت پذیری فوق العاده بالای آن می‌باشد که حتی چندین برابر سویه قبلی مانند دلتا است.

او گفت: اُمیکرون ظرف ۱۷ روز می‌تواند سویه غالب کرونا در کشور شود در صورتی که این زمان برای سویه دلتا ۱۰۰ روز است.

دکتر موسوی گفت:با توجه به اینکه این سویه به تازگی شناسایی شده اطلاعات دقیقی درباره میزان مرگ و میر و بستری آن در دسترس نیست.

او گفت:به نظر می‌رسد اطلاعات اولیه‌ای که گفته می‌شد این سویه خفیف‌تر است و مرگ و میر و بستری کمتری ایجاد می‌کند معلوم نیست که درست باشد.

دکتر موسوی درباره نشانه‌های ابتلا به این سویه، گفت:نشانه‌های آن با سویه‌های قبلی تفاوت زیادی ندارد، ولی به نظر می‌رسد علائم تنفسی آن به سرماخوردگی شباهت بیشتری است.

او گفت:با توجه به اینکه واکسیناسیون کودکان و نوجوانان انجام نشده است ممکن است این سویه در این گروه بیشتر دیده شود و حتی بدون علامت باشد.

دکتر موسوی گفت: افرادی که دز سوم واکسن را تزریق نکرده اند به سرعت اقدام کنند، چون تزریق ۲ دوز واکسن برای مقابله با این سویه کافی نیست.

او درباره احتمال بازگشت محدودیت‌ها، گفت:اگر بیماری افزایش یابد احتمال بازگشت محدودیت‌ها هم وجود دارد همانطور که برخی کشور‌های اروپایی به قرنطینه کامل رفته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:چند نگرانی در حال حاضر در استان وجود دارد که فرا رسیدن شب یلدا، ایام فاطمیه و سپس عید نوروز است که همه آن‌ها عوامل خطر هستند.

15306386 446

از علائم کرونا اومیکرون چه می دانید؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، عمیدالدین خطیبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از کشور‌های درگیر با  ویروس کرونا اومیکرون می‌توان گفت که علائم آن خفیف و سرعت انتشار آن بیشتر است.

او ادامه داد: سردرد، خارش گلو، آبریزش بینی، سرفه خشک، تعریق شبانه و تب از علائم این ویروس به شمار می‌آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: پرسنل بهداشت و درمان مدتی است که در حال استراحت هستند و اگر شهروندان می‌خواهند هدیه‌ای به آنان بدهند، همین استراحت است، بنابراین دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و از تجمع‌های خانوادگی خودداری کنند.

خطیبی ادامه داد: از کسانی که هنوز واکسن نزده اند یا دوز سوم را دریافت نکرده اند، می‌خواهیم به مراکز تجمیعی مراجعه کرده تا در برابر انتشار این ویروس بایستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا