نقش مهم مرز دوغارون در تسهیل صادرات به افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مرز دوغارون از مهترین مرز‌های زمینی کشور است که نقش بسزایی در توسعه روابط ایران و افغانستان دارد.

سعید خطیب‌زاده در سفر به تایباد و حاشیه بازدید از مرز دوغارون افزود: روابط دیرینه ۲ کشور ایران و افغانستان نشان دهنده تعاملات بالای این ۲ کشور است.

وی گفت: زیرساخت‌های خوبی در دوغارون وجود دارد که روند ترانزیت، صادرات و واردات را تسهیل کرده و امید است در آنسوی مرز و در افغانستان هم چنین امکاناتی فراهم شود.

وی افزود: تجهیزات و امکانات مناسبی در حوزه ارایه خدمات به رانندگان ایرانی و افغانستانی در مرز دوغارون پیش بینی شده است که بازهم جای ارتقا دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به هدف خود از بازدید از معبر بین المللی دوغارون برای آشنایی میدانی از این کانون افتصادی گفت: بخش‌های مختلف مرز دوغارون نشان‌دهنده حسن همسایگی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان است.

خطیب زاده در خصوص تامین حقابه ایران از رودخانه مرزی هیرمند از طرف افغانستان در سیستان‌وبلوچستان افزود: کمیساران عالی آب دو کشور مراوداتی با هم داشته اند، اما تا به امروز محقق نشده است از این رو از مجاری حقوقی این موضوع پیگیری می‌شود.

وی در سفر به گذرگاه مرزی دوغارون از محل زمین ساخت اردوگاه اتباع خارجی، پارکینگ شهید فخری‌زاده، نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، پاسگاه مرزی دوغارون، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و نمایندگی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در تایباد بازدید کرد.

مدیر کل امور اتباع و مهاحرین خارجی خراسان رضوی، فرماندار تایباد و فرمانده هنگ مرزی تایباد، خطیب زاده را در این بازدید همراهی کردند.

گمرک دوغارون با قدمتی ۱۰۰ ساله از پنج گمرک برتر اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار انواع کالا از مرز دوغارون به افغانستان صادر می‌شود.

مرز دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا