چین دسترسی کشورها به داده‌ها و خدمات سنجش از دور خود را آسان‌تر می‌کند

سازمان فضایی ملی چین (CNSA) این پلتفرم و دو پایگاه شامل مرکز همکاری بین‌المللی داده‌ها و برنامه‌های کاربردی ماهواره‌ای و همچنین مرکز بریکس (BRICS) برای داده‌های ماهواره‌های سنجشی را در شهر هایکو (Haikou) مرکز استان هاینان (Hainan) راه‌اندازی کرد.

ژائو جیان (Zhao Jian)، مدیر سامانه رصد زمین و مرکز داده CNSA، با اشاره به تقاضای زیاد جامعه بین‌الملل برای داده‌های سنجش از دور ماهواره‌ای می‌گوید: «این پلتفرم، منابع داده بیش از ۳۰ ماهواره از جمله ماهواره‌های با وضوح بالا، ماهواره‌های تحقیقات علمی غیرنظامی، ماهواره‌های مشترک بین‌المللی، هواشناسی و نیز ماهواره‌های پایش اقیانوس را جمع‌آوری می‌کند.»

نسخه بین‌المللی این پلتفرم می‌تواند داده‌های ماهواره‌ای سنجش از دور و محصولات مرتبط را برای کشورهای بریکس و کشورهایی که در امتداد پروژه «طرح کمربند و جاده» (Belt and Road Initiative) قرار دارند، ارائه دهد. بریکس نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور بوده که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو آن شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است.

شایان ذکر است سری ماهوار‌ه‌های سنجشی گائوفن (Gaofen) چین از پروژه «طرح کمربند و جاده» پشتیبانی اطلاعاتی می‌کنند. طرح مذکور یک راهبرد توسعه زیرساخت جهانی است که در سال ۲۰۱۳ توسط دولت چین برای سرمایه‌گذاری در ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی به تصویب رسید و از اهداف مهم آن توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» عنوان شده است.

ماهواره‌های گائوفن گروهی از ماهواره‌های رصد زمین هستند که برای برنامه دولتی CHEOS (سرواژه High-definition Earth Observation System) چین در مدار زمین استقرار می‌یابند. ماموریت این ماهواره‌ها به طور کلی جمع‌آوری داده‌های تقریبا در لحظه و در همه نوع شرایط آب و هوایی برای مقاصد غیرنظامی است.

سری ماهواره‌های گائوفن اکنون به بخش اصلی سامانه رصد زمین با قدرت تفکیک مکانی بالا در چین تبدیل شده است. این کشور در حال توسعه یک سامانه زیرساخت فضایی ملی است که ارتباطات ماهواره‌ای، سنجش از دور ماهواره‌ای و ناوبری ماهواره‌ای را ادغام می‌کند و ماهواره‌های گائوفن نقش مهمی در ارتقای این سامانه ایفا کرده‌اند.

منبع: ecns

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا